Seks grunner til å stemme Høyre i Sarpsborg

1. En trygg oppvekst hvor flere fullfører videregående skole

Høyre i Sarpsborg er garantist for en oppvekst og skolegang tilpasset den enkelte elev. Med en mer praktisk tilnærming til skolehverdagen skal vi sørge for at flere kan lese og regne skikkelig ved endt skolegang, og ikke minst at flere fullfører videregående utdanning. Vi vil at lærerne skal bruke tiden sin på elevene. Høyre har tillit til lærerne og sammen med dem skal vi se på hvordan vi kan redusere administrasjonsarbeidet. Hovedfokuset skal ligge på å bygge et sterkt lag rundt eleven.

Og til slutt; JA til en god gammeldags lesebok.

2. Du skal se frem til å bli gammel i Sarpsborg

Høyre mener at valgfrihet er en selvfølgelighet, hele livet. Vi vil innføre fritt brukervalg som vil gi deg mulighet til å selv velge hvilke varme hender som skal hjelpe deg i hverdagene eller når du er syk og trenger det som mest. Høyre har som prinsipp at du selv skal være sjef i ditt eget liv. Dette gjelder også dersom man har behov for bistand i hverdagen. Vi ønsker at du selv skal kunne velge hvem som bistår deg i hverdagen, og at du selv skal kunne velge blant de aktiviteter du ønsker å delta på.

Les mer om Sarpsborg Høyres eldreløfte om trygghet, kvalitet og valgfrihet.

3. Flere sarpinger skal få en mulighet i arbeidslivet

Vi mener at den beste og mest varige veien ut av fattigdom er veien inn i arbeidslivet. Med nesten høyest arbeidsledighet i landet har vi en veldig stor jobb foran oss.

Vi må skape flere veier inn i arbeidslivet. Det er altfor mange av de som både kan og vil bidra, og som vi som samfunn ikke er flinke nok til å gi en sjanse.

Høyres valgløfte er 600 flere sarpinger i jobb.

4. Ingen bedrifter skal vokse ut av Sarpsborg

De siste årene ser vi at tradisjonsrike bedrifter i Sarpsborg flagger ut til nabokommuner, det er ikke rom for dem å vokse i Sarpsborg. Vi vil frede næringsarealer i kommunen, alle som vokser og vil utvide skal finne tilgjengelige arealer i Sarpsborg.

5. Trygg og fornuftig styring

Med en sunn økonomi i bunnen kan vi få nødvendig trygghet til å se inn i fremtiden med et optimistisk og fremoverlent blikk. Derfor vil det være en prioritet for Høyre å alltid ha et bærekraftig forhold mellom inntekter og kostnader.

Selv om det høres litt kjedelig ut, så blir vi litt stolt når andre kaller oss kalkulator-Høyre, selv om menneskelige verdier alltid skal være førende.

6. På lag med jobbskaperne

En Høyre-kommune er en JA-kommune. Et moderne og fremtidsrettet samfunn er tuftet på tillit mellom kommunen og privat næringsliv. Kommunen må være løsningsorientert og positiv i møte med sine innbyggere og næringslivet. Det betyr blant annet at skjemaveldet og byråkratiet må forenkles der hvor det er mulig.

Sammen løser vi samfunnets oppgaver best, og vi vil invitere med lokale bedrifter til å bidra innenfor helse og omsorg. Og gjennom innovative innkjøp skal flere lokale få muligheten til å lever tjenester og produkter til kommunen.