Ski og Oppegård Høyre feiret den kommende storkommunen

SKI: Det var stor optimisme, høy stemning og få ledige plasser da Høyre-lagene i Ski og Oppegård møttes til grilling og politikk på Bøndenes Hus i Ski forleden kveld. Etter de historiske vedtak i begge kommunestyrer før sommeren, ønsket man å lage et avspark for den spennende prosessen som kommer, for medlemmer, tillitsvalgte og andre interesserte. Gratulasjonene satt løst, og det ble skålt i champagne, både med og uten alkohol. Allerede 13. og 14. september møtes tverrpolitiske delegasjoner fra Ski og Oppegård til et todagers forhandlingsmøte, med de respektive ordførere i spissen, og den 28/9 slipper fylkesmannen i Akershus «sin katt» ut av sekken. Hvor stor kan den nye kommunen bli, tro

Statsråd Solveig Horne om barnefattigdom

Et styrket tilbud til barn og unge er en av de effektene man forventer når to eller flere kommuner går sammen. Det var derfor ikke uten grunn at barne- og likestillingsminister Solveig Horne holdt et foredrag med tittelen:»Hva vil regjeringen gjøre for å forhindre at barn og unge faller utenfor?». Statsråden brukte mye av sin tid på å fortelle om regjeringens nye program for å nå barn som lever i fattigdom. 92 000 barn hører nå til denne gruppen, og halvparten er barn med innvandrerbakgrunn.

Regjeringen har derfor lansert en offensiv mot dette. Den heter «Barn som lever i fattigdom», og omfatter 64 tiltak. Tiltakene skal bidra til at alle barn får lik mulighet til deltakelse og utvikling. På den måten håper man å forhindre at fattigdom går i arv. Statsråden avsluttet sitt foredrag med følgende slagord: «Det er bedre å bygge barn, enn å reparere voksne!».