6 gode grunner til å stemme Høyre i Steinkjer

Vi skal få fart på Steinkjer og få orden i økonomien!

1. Få fart på Steinkjer!

Vi må få fart på Steinkjer og spille på lag med jobb-skaperne!

I løpet av de neste fire årene vil Høyre at Steinkjer skal få mange nye boliger, flere jobber og legge bedre rette for handel og industri. Da trenger vi flere attraktive boligområder, byggeklare næringsarealer og lavere eiendomsskatt. Slik skaper vi vekst!

2. Orden i økonomien

Manglende økonomistyring, kostnadskontroll og overskridelser i store prosjekter har ført til svært høy gjeld og utfordringer med å ha økonomi til drift. Det har gitt bekymringsfulle kutt i skoler og eldreomsorg.

I stedet for tilstrekkelig omstilling er regningen er sendt til innbyggerne og bedrifter i form av økt eiendomsskatt.

Høyre vil prioritere kjerneoppgavene først. Vi vil ha mindre byråkrati, redusere gjeld og vi vil bruke det vi har av bygg i stedet for å rive og bygge nytt. Vi vil redusere eiendomsskatten og på sikt fjerne den.

3. Hjelp når du trenger det

Mange eldre føler utrygghet ved at døgnbemannede botilbud legges ned. Mange er ensomme. Det er for få sykehjemsplasser, særlig for personer med demens. Vi vil sikre trygge, tilrettelagte bosentre, forebygge funksjonstap og avlaste pårørende ved å utvide aktivitetstilbudene for hjemmeboende, dagtilbud med skyss, trim, god mat og sosial kontakt. Vi vil også styrke hjemmetjenestene, samarbeide med frivilligheten og bruke private løsninger som et verdifullt supplement.

4. En skole for mestring og læring

Elevene i Steinkjer lærer ikke like mye som elever i andre deler av landet. I tillegg opplever mange barn mobbing og mistrivsel. Barna er framtida vår, og det haster med å redusere utenforskap.

Elevene våre fortjener bedre! Høyre vil at alle barn skal lykkes i skolen. Vi vil sette inn tiltak tidlig før problemene har vokst seg store, ha flere voksne og økt fagkompetanse ute i skolene. Vi vil ha mobilfri skole.

5. Trygge lokalsamfunn

Vi lever i en utrygg tid, med økt sårbarhet og risiko for at viktige samfunnsfunksjoner kan bli satt ut av spill. Det gjelder strømforsyning, kommunikasjon, vann og tilgang på helsetjenester og mat. I tillegg utsettes vi for falske nyheter og forsøk på påvirkning av tankesett. Dette er noe vårt lokalsamfunn kan bli berørt av og som vi må forberede oss på i større grad enn i dag. Derfor vil Høyre at Steinkjer skal styrke den lokale beredskapen gjennom et tett samarbeid med frivillige organisasjoner, politiet og det lokale sivilforsvaret.

6. Velkommen til Steinkjer!

Utviklingen i folketallet går i feil retning. Hvis flere unge familier skal velge Steinkjer må vi utvikle nye attraktive boligområder med tomter i flere størrelser. Vi må tilby sjønære tomter med utsikt og god plass. Det er også flere som ønsker å bygge hus på “heimgården”, det må bli enklere. Vi vil følge opp utflytta Steinkjerungdom, tilby treffpunkter i studietiden og videreutvikle samarbeidet med Ung Arena. Vi ønsker et eget tilflytter-prosjekt “Velkommen til Steinkjer!” Vi skal tilby attraktive jobber, gode barnehager og skoler, redusere kommunale avgifter og eiendomsskatt.