Avvist av Facebook

Kårstein Eidem Løvaas ble avvist av Facebook

Facebook avviste stortingsrepresentant, Kårstein Eidem Løvaas. Nå blir sensuren politisk sak om ytringsfrihet

– Det er ikke alle som har mine ressurser i kampen mot giganten, fastslår Eidem Løvaas, som vil løfte Facebook-problemet inn i Ytringsfrihetskommisjonen.

Det var Tønsberg Blad som først omtalte saken torsdag 6. august

Til nå har Kårstein Eidem Løvaas brukt sin private side både til politiske og private utspill. Som så mange andre politikere og offentlige personer ønsket han å opprette en egen Facebook-side der han bare er stortingsrepresentant.

Men Facebook nektet Løvaas å opprette siden, der han titulerte seg som stortingsrepresentant.

– Jeg ba Facebook Norge om å revurdere avgjørelsen, sier Eidem Løvaas

Men da Eidem Løvaas ba Facebook om en begrunnelse for avvisningen, lød svaret slik: «Hei, Vi kan ikke oppdatere navnet på siden din, fordi forespørselen din ikke følger retningslinjene våre for sider. Navnet du har bedt om, typer på at siden nå handler om noe annet, eller kan være villedende.»

Eidem Løvaas innrømmer at han har vekslet mellom sinne og latter over oppførselen til giganten. Når han har delt opplevelsen på sin egen personlige Facebook-side, har følgerne hans reagert på samme måte.

Opplevelsen har fått den erfarne Høyre-politikeren og tidligere journalisten til å reflektere over makten Facebook har i samfunnsdebatten, samtidig som gigantselskapet har satt opp ugjennomtrengelige murer for dem som ønsker å kontakte ledelsen.

– Som stortingsrepresentant, vil du ta tak i problemet når Stortinget igjen samles til høstsesjonen?

– Ja, og her er det mange innfallsvinkler. I flere land pågår det en diskusjon om hvordan Facebook opptrer. Vi ser at både Facebook og Google og andre nettgiganter betaler skatt på linje med en middels pølsebod i Oslo. Det er én ting vi må se på. Det andre er at Ytringsfrihetskommisjonen begynner på jobben nå, og jeg kommer definitivt spille inn problemet til dem.

Dersom du har abonnement på TB kan du lese hele saken her