En god skole gir velferd og livskvalitet

En god skole for alle fikk Norge ut av fattigdommen. En god utdannelse har gitt oss flere leveår med god helse. En god skole er det viktigste vi som samfunn kan tilby for å redusere forskjeller mellom folk. Kunnskap er grunnlaget for å skape de verdiene som skal til for å gi oss gode velferdsordninger. En god utdannelse er det beste utgangspunktet vi kan få i livet. I Norge investerer vi store ressurser på å gi alle i landet vårt en god skole med høy kvalitet.

Det er dessverre store helseforskjeller mellom dem som dropper ut fra videregående skole og dem som gjennomfører høyere utdanning. De som kun har grunnskolen er mer utsatt for livsstilssykdommer enn de med høyere utdanning. Vi må med andre ord gjøre hva vi kan for å hindre at ungdommen dropper ut av skolen.

Vi er avhengig av at noen etablerer firmaer, ansetter folk og skaper verdier. Det er fruktene av disse verdiene som gjør det mulig å ha et velferdssamfunn som gir så mye tilbake til befolkningen som Norge gjør.

Vi trenger samtlige yrker. Før var det noe som het «arbeidet adler mannen». Det er ikke hva vi arbeider med som er det viktigste, men at vi gjør en så god jobb som mulig.

Det er ikke alltid så enkelt å bestemme seg for hva en vil bli. Jeg tror at det viktigste er å få en god utdannelse og noen års arbeidspraksis. Det er en god base for å skifte retning som voksen. Vi har en uendelighet av muligheter. Det handler ofte om å se mulighetene rundt oss. Ta en sjanse, men arbeide målrettet.

Mange av de yrkene vi har rundt oss i dag blir borte om noen år. For å unngå at noen av oss går ut på dato i arbeidslivet, må vi investere mer i mennesker. Vi må gi dem uten formell kompetanse en mulighet til å opparbeide det. Kompetansereformen regjeringen har laget skal gjøre det mulig for flere av oss å omstille oss slik at vi har den kompetansen arbeidslivet trenger.

Lærere har noen av våre viktigste og mest ansvarsfulle yrker. Blant dagens elever finner vi fremtidens ingeniører, psykologer, sykepleiere og politikere. Grunnlaget for hva vi skal arbeide med legges i skolen. Skolen skal ikke bare forberede elevene på arbeidslivet, lærerne har også en stor oppgave med å utdanne hele mennesket. Det er ikke så enkelt å være menneske i dag som det kan se ut i reklamen. Lærerne gjør også en viktig jobb med å forberede de unge på selve livet.

Norge skal være mulighetslandet. Et land hvor alle har mulighet for å lykkes, uansett bakgrunn. Det skal være dine evner og innsats som avgjør hva du kan oppnå, ikke hvilken familie du er født inn i eller hvor du vokser opp. I Høyre arbeider vi hver dag for at Norge skal ha verdens beste skoler.