Fremtidens politi må møte fremtidens utfordringer

Kriminaliteten og de kriminelle i Norge forandrer seg. Da må politiet følge etter.

Det er noe trygt og godt ved å se politiet patruljere i gatene, oppleve tilstedeværelsen og vite at de kommer om du trenger dem, uansett hvor i Vestfold og Telemark man befinner seg. I fortidens kriminelle verden var det også noe av det viktigste politiet gjorde. De siste tiårene har dette endret seg, og politiet har fått nye og flere utfordringer. Utfordringer må vi sørge for at politiet er rustet til å møte. Vi må forhindre og bekjempe morgendagens kriminalitet. Politiet skal være på plass når man trenger dem, men de skal også kunne løse den kriminalitet nordmenn faktisk møter. Da må vi se fremover og ikke drømme tilbake til en tid der politiets oppgaver var helt andre enn dem de møter i dag. Det er det politimeldingen vi akkurat har lagt frem handler om.

Vår region er en av Norges viktigste beredskapsregioner. Vi har høy kompetanse på flere ulike felter innenfor beredskap, noe som også er grunnen til at vi jobber så hardt for å få den nye politihøyskolen flyttet til vår region. Men uansett hvor i Vestfold og Telemark man bor, så skal man være trygg. Politiet skal rykke ut tidsnok og oppklare saker raskt. Vi kan likevel ikke late som om kriminaliteten er den samme som for tyve år siden.

Kriminalitet anno 2020 er annerledes. En av de sakene som øker mest hos politiet, er overgrepssaker mot barn over nett. Våre aller mest sårbare små borgere. Overgrepsnettverkene strekker seg gjerne gjennom flere land, byer og kontinenter. Det gjør dem vanskelige å avdekke. Bare se på tallene: Seksuelle overgrep har eksplodert med over 160 prosent. Kriminaliteten er mer organisert. Grenseoverskridende. Den skjer på nettet. Operasjon Sandra i Sør-Øst politidistrikt hadde over 400 fornærmede og én gjerningsperson som satt på tusenvis av filer med forferdelig overgrepsmateriale. Dette krever enorme ressurser for politiet å oppklare.

Nå har politiet har fått de verktøyene de behøver for å avdekke overgrepene.

Siden 2014 har tradisjonell vinningskriminalitet i Norge falt med hele 40 prosent. Det tilhører sjeldenheten at man hører om innbrudd i kiosker, butikker eller busser. Det betyr dessverre ikke at nordmenn har blitt mer lovlydige. I samme tidsperiode har antallet overgrep over nett, identitetstyveri og tyveri av digitalt materiale skutt i været. I takt med at vi flytter verdiene våre digitalt, har de kriminelle fulgt etter. Da må også politiet gjøre det samme.

Det enkleste er alltid å si at alt var bedre før, slik enkelte partier ynder å gjøre. Vi har alle en hang til å rosemale fortiden, og huske det som var best. Men partiene som har kritisert denne moderniseringen av politiet, snakker aldri om hva som er deres alternativ er til politireformen. Tilliten til politiet er avhengig av at de klarer å løse utfordringene og svare på den kriminaliteten som faktisk skjer i samfunnet vårt. Når de kriminelle flytter seg fra gata til data, må politiet gjøre det samme. Når terrorister planlegger angrep på norsk jord, må politiet ha kompetansen og ressursene til å stoppe dem.

Svaret på analysene etter 22. juli ble norgeshistoriens største politireform, vedtatt av Høyre, FrP, V, KrF og Arbeiderpartiet i 2015. Dette ble både krevende og dyrt. Foreløpig kan vi være stolte av at vi har fått over 1500 flere politifolk i landet. Vi har fått nytt teknisk utstyr og nye biler som skal fungere som rullende lensmannskontor, og politiet starter etterforskning av saker raskere enn før. Det er også helt uomtvistelig at kriseberedskapen har blitt bedre.

Når reformen sluttføres i 2020, er politiet bedre rustet enn noen gang til å forebygge og håndtere moderne kriminalitet. Dette er viktige endringer for tryggheten i Norge.