Full jubel etter regjeringens "Saga Oseberg"-beslutning

Jubelen sto i taket i Tønsberg da næringsminister Monica Mæland offentliggjorde at vikingskipet "Saga Oseberg" igjen kan seile. -Idag stråler vi omkapp med solen, sier stortingskandidat Lene Westgaard-Halle.

Lang tids iherdig lobbyarbeid fra både det frivillige miljøet og borgerlige politikere i Vestfold ble kronet med seier idag, da næringsminister Monica Mæland offentliggjorde at vikingskipet "Saga Oseberg" igjen kunne kaste loss. -Jeg har forståelse for at regelverket ikke passer i en sak som denne, sier Mæland i en kommentar til Tønsbergs Blad.

Beslutningen vakte stor glede i Vestfold. -Dette har vi arbeidet hardt for, og det er gledelig å se at systemet virker. Å forlange motor og fastmonterte redningsflåter på et vikingskip som kun brukes i lukket farvann strider mot allminnelig fornuft, sier stortingskandidat for Vestfold Høyre, Lene Westgaard-Halle.

Westgaard-Halle trekker spesielt frem de frivillige som jobber med "Saga Oseberg".-Jeg er ubeskrivelig stolt over at vi i Vestfold har en så flott dugnadsgjeng, som legger ned hundrevis av timer frivillig for å formidle og dele Vestfold vikingarv, sier hun. Hun oppfordrer også alle til å legge turen til "vikingodden" i Tønsberg sentrum. -Ikke bare har de Norges flotteste båt, de har bygger nå nok et vikingskip, og alle kan følge prosessen. Man kan få kjøpt vikingeffekter, og er man riktig heldig kan man også møte en ekte viking, forteller Westgaard-Halle entusiastisk.

I Tønsberg Høyre er det også en gledens dag idag. -Jubelen sto i taket i bystyregruppen da vi fikk disse nyhetene, forteller Lise Lorentzen Mandal. Hun sitter i bystyret for Tønsberg Høyre, og er nestleder i utvalg for kultur og idrett. -"Saga Oseberg" er veldig viktig for reiselivet i Tønsberg. Senest i forrige uke hadde jeg med en gruppe internasjonale gjester fra det internasjonale turnforbundet for å se på "Saga Oseberg" — det er virkelig en attraksjon, forteller hun.

Mandal, som selv arbeider i sjøfartsbransjen, håper man nå finner en løsning som gir "Saga Oseberg" permanent seilingstillatelse. -Man tenkte nok ikke på vikingskip da reglene ble utformet, men nå ser man det er mulig å finne løsninger, sier hun.

Westgaard-Halle og Mandal er helt samstemt i sin hilsen for dagen: -Gratulerer med dagen til alle som har stått på, og det er mange flere enn bare oss i Høyre. Gratulerer med dagen til alle frivillige som setter vikingfylket på kartet — gratulerer til hele Vestfold!