Hold ut, hold sammen, hold avstand

Vestfold og Telemark har endret seg. Vi står midt oppe i en av de aller tøffeste utfordringene Norge har sett siden krigen. Vi blir satt på prøve, både som samfunn og som enkeltmennesker – men ut av krisen vokser samholdet frem.

Dette ryster oss i våre grunnvoller. Mange blir syke, mange vildø. Bedrifter vil gå konkurs og folk vil miste jobben. Det er tøft, og vitrenger hverandre nå. Det er ikriser vi får se hvem vi er, og akkurat nå er det mange i Vestfold som viserhva de er laget av. Det gjør enormt inntrykk å lese om eldresom skriver at de mener konsekvensene av tiltakene er for store. At de har levdet langt liv, og at vi politikere må prioritere de yngre, og ikke dem selv. Deter en uselviskhet som nesten gjør vondt å være vitne til. Det samme gjelder denenorme takknemligheten så mange når viser. Aldri før har så mange vært så glade for deg som står i kassa imatvarebutikken, for deg som holder Norge rent, for deg som hver dag tar enekstra stor risiko i møte med pasienter og brukere i helsevesenet. Dere ermange som bærer en ekstra tung bør nå, og det er godt å se hvor tydelig takknemligeså mange er. I Norge står vi sammen.

Men det tærer på, og det er ogsågrunnen til at vi trenger en dugnadsinnsats vi ikke har sett sidenkrigen – fra oss alle. Vi trenger mot, styrke og omsorg. Vi trenger å være derfor hverandre. Vi trenger at folk respekterer rådene fra myndighetene og tardem på alvor. Vi trenger at du slutter å sutre om appelsinen du går glipp av ihytteveggen denne påsken. For vi må stille opp. Vi trenger å gjøre alt vi kanfor å hjelpe heltene i helsevesenet. Alle må delta i smitteverndugnaden, i solidaritet med dem dette virusetrammer hardest. I Norge står vi sammen.

Nå stiller vi opp, vihandler mat for hverandre, ringer hverandre, strekker ut en hånd i sosialemedier, for øvrig en arena som før dette var i ferd med å bli en grumsete pølav aggresjon og hets. Nå er facebook fylt av hyggelige hilsener, folk somtilbyr hjelp og muntrer hverandre opp morsomme betraktninger rundt det å sittei karantene. Mange finner nye næringsveier, og folk er villige til å betale forå holde liv i kulturen, den lokale kafeen eller bedriften. I Norge står visammen.

Samtidig er oppleveskrisen vi nå går gjennom veldig ulikt avhengig av hvilken situasjon man er i. Åsitte i karantene i et hus med egen hage i Vestfold eller Telemark, med masse boltreplassog frisk luft rundt seg er noe helt annet enn å være isolert i en tett, litenleilighet i Oslo. Å ha en trygg jobb i det offentlige eller i en bransje somikke rammes av dette er en helt annen virkeligheten enn for dem som har fåttnæringsgrunnlaget revet bort fra under føttene. For akkurat nå er det mange somvakler og trenger støtte. Store deler av næringslivet blør. Ser vi utoverEuropa i dag, er situasjonen for næringslivet mest alvorlig i de landene hvorde har mistet kontroll over epidemien. Det må vi unngå i Norge, derfor dreierde strenge tiltakene seg om mer enn helse, det dreier seg også om å ta vare påjobbene til folk og å holde Norge flytende gjennom krisen.

Derfor trenger vi også trygghet for at de pengene som trengs forå sikre norsk økonomi og næringsliv legges på bordet. Norsk økonomi er solid ogbankene er robuste. Likevel er vi beredt på å sette inn alle nødvendige tiltakfor at Norge skal komme seg gjennom dette på en best mulig måte. Mangemilliarder kroner er lagt på bordet, men vi kommer til å trenge mer. Det erogså grunnen til at krisepakke på krisepakke nå rulles ut fra et politisk Norgesom står side ved side. I Norge står vi sammen.

Hverdagen på Stortinget erogså annerledes enn før. Tonen er en annen. Selv om vi er ulike partier medulike forslag til løsninger er stemningen løsningsorientert og god. Opposisjonener konstruktiv og ryddig. Posisjonen er tydelig og samarbeidsorientert.Statsrådene våre står på døgnet rundt, er klare og sterke. Demokratietfungerer, og jeg har tatt meg selv i å tenke at jeg er glad vi ikke har enpompøs og selvhøytidelig leder med hentesveis og et ego på størrelse med luftskipetHindenburg. I Norge råder ikke egoismen. I Norge står vi sammen.

Så kjære alle sammen, la oss vise hvavi er gode for i Norge. Hold ut, hold sammen og hold avstand. Som Winston Churchill sa: “Ifyou’re going through hell, keep going.”Snart får vi hverdagen vår tilbake.