Høyre kjemper om en tredje stortingsplass i Vestfold

I en meningsmåling fra Respons analyse er det nå kamp mellom Arbeiderpartiet og Høyre om sistemandatet i Vestfold. –Dette gir kampvilje i innspurten, sier listetopp Kårstein Eidem Løvaas.

Meningsmålingen er tatt opp av Respons analyse, på oppdrag for Høyre. –Målingen bekrefter en tendens vi har sett en stund, der Høyre stiger på målingene. Nå kjemper vi mot Arbeiderpartiet om å bli Vestfolds største parti, så dette blir spennende, sier Løvaas. Han får støtte av tredjekandidat Erlend Larsen.

-Ja, nå blir det spennende! Vi får mange positive tilbakemeldinger når vi er rundt på stands og husbesøk – og denne målingen viser at det virkelig nytter, sier Larsen.

Løvaas tror man fra resten av landet følger situasjonen i Vestfold tett. –Vestfold er Norges «vippestat» slik man ser i USA. Utfallet av valget i Vestfold kan fort være det som vipper flertallet den ene eller andre retningen på landsplan, forklarer han.

I målingen oppnår partiene følgende resultat:

Parti

1.3

2.1

0.8

Dette ville gitt følgende mandatfordeling:

Parti

Stortingsvalget 2013

Mai 2017

August 2017

Rødt

SV

MDG

Ap

3

Sp

Venstre

KrF

Høyre

Frp

Andre

Totalt

7

6

Utjevningsmandatet er ikke fordelt, da dette avhenger av det nasjonale valgresultatet. I inneværende periode er det KrF som har utjevningsmandatet.

Meningsmålingen er basert på 600 intervjuer. Mer fakta om målingen finner du her.