Høyre er opptatt av at alle barn og unge får en meningsfull hverdag

Som foreldre ønsker vi å hjelpe barna våre gjennom de mest utfordrende periodene i livet, og kanskje spesielt i tenårene, som er identitetsbyggende for mange unge.

Det kan være både slitsomt og vanskelig å «finne seg sjæl» og vi blir stadig utfordret på hva som er et problem og hva som egentlig er helt normalt. Historien gjentar seg.

Selv husker jeg en periode da jeg hadde hanekam og sort sminke som en spøkelsesaktig punker, og folk ble skremt når de så meg. Vi leter etter uttrykk i ungdomstiden som passer oss, men det er ikke sikkert vi holder på sånn resten av livet.

Dessverre har jeg noen ganger inntrykk av at det er litt for lett å stille en diagnose.

Ungdomsårene er skjebnesvangre: ungdom skal fullføre grunnskolen, ta viktige valg for videre utdanning, og det blir stilt krav fra alle kanter.

Jeg tror vi bør skrive ut færre medisiner og gi bedre forebyggende verktøy til barna våre. I noen tilfeller er det ganske lite som skal til, for at ungdom i en vanskelig situasjon kan klare å møte utfordringer på en bedre måte.

Et mindre kjent, men viktig virkemiddel er biblioterapi. Biblioterapi handler om at vi som lesere blir kjent med et bredt persongalleri, at vi identifiserer oss med karakterer og lever oss inn i bøker på en måte slik at vi blir utfordret til å se ting fra et annet perspektiv. Det er kjent og utprøvet i England, der bibliotekarer anvender biblioterapi sammen med fagpersonell.

Biblioterapi kan vise unge at de ikke er alene og gjennom bøker kan man finne seg selv og de problemstillingene man sliter med. I tillegg kan det bidra til å skape forståelse for hva andre rundt oss står i, som sammen med medfølelse er viktige brikker for å utvikle sosial intelligens og evnen til å opprettholde gode relasjoner til andre mennesker.

Bibliotekene har også potensiale til å være en viktig møteplass for ungdom, hvor man kan treffe jevnaldrende i samme situasjon, hjulpet av bibliotekarer som kan finne litteratur som gjør det lettere å møte dagens utfordringer. Kanskje også lesegrupper for de som trenger en sosial arena for å møte hverdagen? En viktig del av biblioterapi er den påfølgende samtalen om hva man har lest. Flere studier viser at biblioterapi kan ha positiv effekt mot depresjon. Bøker kan ikke bare er en god venn, men også en kur for sjel og psyke. Det å forebygge fremfor å diagnostisere er noe av det viktigste vi kan gjøre.