Ibsen er en internasjonal figur som bare kan sammenlignes med Shakespeare!

Ibsen er norsk kulturell merkevare av meget stor verdi.

Stortingskandidat, Emilie Schäffer – Innlegg på Landsmøtet

Det er flere kinesere som kjenner Ibsen enn det er nordmenn i Norge. Og han var født i Skien i 1828. Oppveksten i Skien var en sterk inspirasjonskilde for hans senere diktning. Nå er det 7 år til hans store jubileum!

Det er en nasjonal oppgave å promotere Ibsen! Skien tar et nasjonalt ansvar med sitt nye internasjonale Ibsen senter! Skien har kommet langt i planene, byen har en av landets viktigste litterære kilder å øse av med en ambisjon om å la Ibsen ulike temaer møte det som idag skjer i vår hverdag. Dette er utgangspunktet når vi planlegger en ny formidlingsarena for kulturarven etter Henrik Ibsen i Skien, inn mot jubileet

Der kan du oppleve en Ibsen-oppsetning i India mens du står på koordinatene for Ibsens fødsel i Norge.

YouTube-kanalen IBSENtalks vil ha verden som sendeflate. Mange av foredragene og innslagene vil være på engelsk, andre på persisk eller arabisk, gjerne med teksting til norsk eller engelsk.

Det vil komme opplevelser til et nasjonalt og internasjonalt publikum, og være et landsdekkende kulturelt tilbud. Den digitale formidlingen sender Ibsen ut til langt flere, også de som ikke har mulighet til å oppleve alt det som vil foregå i Skien.

I Ibsen formidlingssenter inviteres du inn på det virtuelle mørkeloftet hos familien Ekdal. Eller du får se Nora danse sin Tarantella, villere og villere.

I underetasjen snubler du inn i en simulator som gir deg følelsen av å være Terje Vigen ute på Nordsjøen, alene i en pram med korn, roende for å redde kone og barn fra hungersnød hjemme i et krigsherjet Norge. Det litterære universet blir tatt ut av den tradisjonelle boka eller teaterscenen, og settes inn i en ny sammenheng. Senteret skal henvende seg til folk flest, både kjennere av Ibsen, og de som skal bli det.

Skal regjering og storting svare opp Skien?? På samme måte som vi promoterer Hamsun? På samme måte som vi promoterer Nobels Fredspris? Vi forventer at regjeringen engasjerer seg fram mot 2028!!