Hvordan er det med beredskapsplanene i din kommune?

Koronaviruset har kommet til Norge. Er du, din arbeidsplass og kommunen din forberedt på utfordringene som kan komme?

Alle kommunene har beredskapsplaner som tar høyde for pandemier og andre kriser. En beredskapstenkende organisasjon vil i situasjoner som dette ta en gjennomgang av planverket og sjekke at de vitale hjelpemidlene er på plass og fungerer som de skal. Planene kan være gamle, og de kan mangle tiltaksplaner for de utfordringene denne influensaen fører med seg.

Blant de beredskapstiltakene kommunene bør gjøre, er å få en oversikt over hvilket smittevernutstyr de besitter. De bør også se om det finnes industri som bruker verneutstyr i sin produksjon, verneutstyr som kan være nyttige for helsevesenet i en krise. Det bør også vurderes å rasjonere bruken siden det er så vanskelig å få kjøpt inn nytt verneutstyr. Det er rett og slett blitt en internasjonal mangel.

Beredskapsplanene bør si noe om hvordan kommunen skal forholde seg til et stort antall smittede. Hvor skal de være i karantene? Enkelte er i dag i karantene i eget hjem, men hva gjør kommunen dersom de får et stort antall smittede å ta vare på? Horten, Sandefjord og Larvik har et spesielt ansvar siden de har fergeanløp og flyplass. Dette kan skape ekstra utfordringer i forhold til karantene.

Beredskapsplaner er gjerne noe generelle og basert på tidligere erfaringer med kriser. Når kriser oppstår må de skreddersys til de utfordringene som skjer der og da. Også private bedrifter og organisasjoner bør ha beredskapsplaner for å forberede kriser. Tidligere epidemier har ført til at de ansatte fikk 3-7 sykedager, noe som går hardt ut over produksjonen. Vi ser nå at redusert produksjon i Kina fører til permisjonsvarsler i Norge.

Alle bedrifter bør utarbeide beredskapsplaner, uansett om de driver butikk, fabrikk, gårdsbruk og så videre. Planene bør inneholde kontinuitetsplaner, det vil si: Hva kan organisasjonen gjøre for å holde hjulene i gang selv i perioder når mange ansatte blir syke? Hva er kritiske tjenester og hva er mindre kritiske tjenester? Det samme med råvarer eller ressurser som skal til for å holde driften i gang.

Hvordan står det til med din private beredskap? For et års tid siden kom det statlige anbefalinger om hvilke forberedelser vi bør gjøre i vårt eget hjem. Anbefalingene var generelle. Kampanjen ga konkrete råd om hva folk kan gjøre for å forberede seg best mulig hvis noe skulle skje med kritiske samfunnsfunksjoner som strøm, mobilnett, transport, vann og avløp. Du kan lese mer om anbefalingene på https://www.sikkerhverdag.no/

Vi skal vokte oss vel for å hause opp en stor frykt for epidemien som pågår. Normalt dør 900 mennesker årlig av influensa i Norge. Det er for det meste mennesker med svakt immunforsvar som er utsatt. Alminnelig friske mennesker vil neppe bli alvorlig syke. Om ikke lenge kommer det antagelig en vaksine. Folkehelseinstituttet har en informativ og god internettside som er oppdatert om koronaviruset: www.fhi.no

Det viktigste vi kan gjøre for å unngå smitte, er å vaske hendene våre ofte. Det viktigste vi kan gjøre for å skape motstandsdyktighet i kroppen, er å være fysisk aktive. Dette gjelder ikke bare motstandsdyktighet mot smitte, men også det viktigste vi kan gjøre for å unngå hjerte- og karsykdommer, kols, diabetes, enkelte kreftsykdommer og så videre. Det er tross alt disse ikke-smittsomme sykdommene folk flest dør av.