Stopp smitten med mobilen!

Smittespredningen er på vei ned, og vi kan på en forsiktig måte åpne opp deler av samfunnet igjen. Vi skal fortsatt være ytterst forsiktige, for det vil ta lang tid til vi er tilbake til den normalen vi kjente for to måneder siden. Appen «Smittestopp» som du kan laste ned på telefonen din, er et viktig verktøy som gjør det mulig å åpne opp samfunnet litt igjen.

For å beholde kontrollen mens vi letner litt på de kraftige restriksjonene, er det viktig å spore og stoppe smitte enda raskere, samt teste enda flere. Appen Smittestopp vil gjøre dette enklere og sikrere.

Du er kanskje blant dem som er skeptisk til hvilken informasjon en slik app får tilgang til om deg og dine vaner.  Den skepsisen deler jeg. Før jeg lastet ned appen stilte jeg flere kritiske spørsmål til de som står ansvarlige for appen. Samtidig må jeg ta inn over meg at jeg har apper på min telefon som det er langt dårligere kontroll over, og som svekker mitt personvern langt mer enn hva Smittestopp gjør. Facebook og google er kanskje verstingene på min telefon. Apper som gir tilbudspris i butikker utfordrer personvernet vårt langt mer enn Smittestopp, og de personlige dataene gir vi villig bort for å få noen prosenter i rabatt.

Smittestopp skal gjøre hverdagen sikrere for alle dem med svekket immunforsvar, og den skal gjøre det mulig å få landet vårt litt mer tilbake til normalen.

Appen Smittestopp er rask og enkel å laste ned på mobiltelefonen. Laster du ned Smittestopp på telefonen, vil du få et SMS-varsel dersom du har vært i nærheten av smittede personer som også har lastet ned appen. Dermed kan de gå raskt i karantene eller bli testet og på den måten begrense smittespredningen. Hvem du har møtt som var smittet, vil du ikke få vite.

Vi skal øke kapasiteten på tester. I løpet av månedsskifte april-mai tas det sikte på å øke kapasiteten fra 30.000 til 100.000 tester i uken. Målet er å teste alle som har symptomer på covid-19. Smittestopp er et viktig verktøy for å teste de som det er mest sannsynlig har blitt utsatt for smitte.