Svein Flåtten æresmedlem i Sandefjord Høyre

ÆRESMEDLEM: Sandefjord-, Vestfold- og rikspolitiker Svein Flåtten, Sandefjord, (t.v.) ble høytidelig utnevnt til Sandefjord Høyres æresmedlem og overrakt blomster og gave fra foreningens leder Jon-Henrik Grindlia. FOTO: JOHNNY OLSRUD

Det utløste langvarig og stående applaus fra de ca. 70 møtedeltakerne da Svein Flåtten ble utnevnt til æresmedlem på Sandefjord Høyres årsmøte torsdag. «Svein er en bauta i norsk politikk og har alltid vært en fantastisk representant for Sandefjord Høyre», sa foreningens leder, Jon-Henrik Grindlia, til en tydelig beveget Svein Flåtten.

Flåtten var leder i Sandefjord Høyre 1994–2000, gruppeleder i Sandefjord bystyre og formannskap 1995–2001. I perioden 2004–2012 var han leder for Vestfold Høyre. Han var innvalgt på Stortinget fra Vestfold fra 2001 til 2017. I de to første periodene satt han i finanskomiteen. I perioden 2009–2013 var han 1. nestleder i næringskomiteen og partiets næringspolitiske talsmann.
   Fra 2013 var han 2. nestleder i Stortingets finanskomité og Høyres fraksjonsleder i samme komite. Han er nå statssekretær for statsminister Erna Solberg ved Statsministerens kontor (SMK).
   Årsmøtet behandlet ellers vanlige årsmøtesaker som årsberetninger fra hovedforeningen og sideforeningene Sandefjord Unge Høyre og Sandefjord Senior Høyre, rapport fra kommunestyregruppen, revidert regnskap, budsjett og valg.
   Lederen Jon-Henrik Grindlia var ikke på valg. Det ble gjenvalg på nestleder Grethe Østgård, sekretær Yllka Neziri og valgkampleder Stein Gaare. Bente Mohn ble valgt inn som nytt styremedlem og kvinnepolitisk talskvinne.
   Det ble også valgt delegater til Vestfold og Telemark Høyres felles nominasjonsmøte 24. i november og til Vestfold og Telemark Høyres felles fylkesårsmøte 9. og 10. februar.
   Etter at det formelle årsmøtet var avsluttet fortalte stortingsrepresentantene Kårstein Eidem Løvaas og Erlend Larsen om aktuelle politiske saker, og Svein Flåtten fortalte om hvordan det var å være statssekretær for Statsministeren.