Tidligere stortingsrepresentant Ingvald Godal er død

Foto: Stortinget
Ingvald Godal døde mandag 28. januar og ble 84 år gammel.

Godal vokste opp i Rauland som sønn av sogneprest Odd Godal og lærerinne Randi Fætten Bojer. Selv om Godal bodde store deler av sin politiske karriere i hovedstaden, var han så ofte han kunne, hjemme i Rauland.

Fra 1976 til 1979 var Godal ordfører i Vinje. Han var også Rådmann fra 1982 til 1985.

Godal var stortingsrepresentant for Telemark Høyre i hele 16 år, perioden 1985 til 2001. I sin periode på stortinget var Godal medlem av Energi- og industrikomiteen 1985 – 1989, Forsvarskomiteen 1989 – 2001.

Godal brukte ofte fritiden til ryttersport og dans. Han var blant annet formann Rauland Hestelag i perioden 1983-1993 og formann i feltrittutvalg Norges Rytterforbund 1988-1991

Ingvald var utdannet sivilingeniør, bygglinjen ved Heriot Watt University, Edinburgh 1959. I tillegg hadde han planleggingskurs ved Norges Landbrukshøgskole i 1969 og Forsvarets høgskole i 1980.

Etter utdanningen i 1959 arbeidet Godal som vei-ingeniør ved Ministry of Works, Nord-Nigeria 1960-1965 og som Vei-ingeniør for Norconsult A/S 1965-1969 der han blant annet ledet kontoret i Uganda. Godal ledet også hjelpearbeidet for Det Lutherske Verdensforbund under borgerkrigen i Nigeria 1969-1970

Godal hadde et varmt hjerte for de som kjempet for frigjøring av de baltiske statene. I 1996 ble han tildelt den litauiske Medaljen for 13. januar og i 2012 ble han utnevnt til kommandør av Litauens fortjenstorden.

Ingvald Godal skrev også bøker og sto bak disse bokutgivelser:

Med kompass og stikkstenger syd for Sahara, Gyldendal Oslo 1965
Barna fra Santana: Nigeria under og etter borgerkrigen, Gyldendal Oslo 1971