Tiltak for rusavhengige

Stortingskandidat, Fredrik Halsen – Innlegg på Landsmøte

I 2011 så sa Thorvald Stoltenberg at norsk narkotika politikk var feilslått.
Det var samme året som jeg begynte på ungdomsskolen og da var det allerede flere på min alder som hadde begynt å ruse seg. Men selv om Stoltenberg tok til orde for en mer human ruspolitikk allerede da, så er det veldig lite som har skjedd for de som fortsatte med rus gjennom ungdomsskolen og lever fra dose til dose i dag.

Kjære landsmøte det er vondt, men ikke vanskelig å se for seg utfordringene de møter på gjennom livet.

For det første er det å kjøpe stoff på gata som å spille russisk rulett. Du har ingen ide om det du har kjøpt er det stoffet du tror, eller om det er blandet med noe helt annet. Da kan du i verstefall overdose på en dødelig blanding. Dette er en risiko rusavhengige tar hver eneste dag.

Om du overlever lenge nok til å søke hjelp, vil bort fra gatestoffene, men ikke klarer å slutte med rus, får du beskjed om at det ikke går, fordi du er avhengig av feil type stoff. For så lenge vi kun tillater at du må være avhengig av stoffer som heroin i LAR-behandlingen og ikke folk som er avhengig av for eksempel amfetamin, sier vi til alle de som sliter med avhengighet av andre stoffer, at de må ta heroin for å få hjelp.
Og hvis du først får hjelp, går igjennom avrusning og kommer ut i samfunnet så er sjansen stor for at du tar overdose allerede de første 24 timene.

Jeg er sykt glad for at vi har en statsminister som er så tøff, at hun selv fremmer noen av de viktigste punktene for å behandle rusavhengige med verdighet, men det er noen punktet hun har glemt: For vi burde gi brukere muligheten til å teste brukerdoser, så de ikke risikerer å ta noe de ikke vet hva er, som i verstefall fører til overdose. Vi burde gi ruspasienter time på poliklinikk 24 timer etter avrusning, fordi vi vet at det er da risikoen er høyest for overdose. Og vi burde åpne for flere medikamenter og andre enn opiatavhengige i LAR, for å gi rusavhengige enda bedre helsehjelp.

Gjør Erna sin russatsning enda bedre og stem for punkt 79, 80 og 81.