Kårstein 2015

Kårstein Eidem Løvaas innlegg i beretningsdebatten på Høyres landsmøte

Kårstein Eidem Løvaas er stortingsrepresentant fra Nøtterøy. Vestfold var heldige og fikk første taler etter Erna på landsmøtet!

Dirigenter. Kjære høyrevenner, takk til vår statsminister, min statsminister – det blir virkelig hornmusikk i brystet når vi hører Norges trygge og stødige leder. Vi gjør så mye bra! Vi er så godt i gang! Vi vet alle at det er rekordinvesteringer i samferdsel. Kommunereformen går så det gviner. Helsekøene går ned. Landet styres trygt. Det er orden i økonomien. Kommunene har bedre økonomi enn på over 10 år! Og heldigvis er vi sultne på å gjøre mye mer!

Jeg er stolt! Vi er flinke, vi gjennomfører, men vi er langt fra i mål! Jeg vil snakke om forenkling. Og byråkrati. Forenklingens fanebærer i Høyre – Jan Tore har sagt: «Forenkle handler om større frihet og valgmuligheter, og utvikle et mindre byråkratisk byråkrati.» Og ofte er det svært enkelt – hør bare: Statens vegvesen pleide å sende ut varsel om EU-kontroll med følgende overskrift: «Manglende rapportering - periodisk kjøretøykontroll.» Nå står det: «Har du glemt EU-kontrollen?»

Resultat? Vegvesenet får 40 prosent færre henvendelser etter at de endret de få ordene.

Men ofte er det komplisert: Antallet byråkrater. Vi ser litt beskjemmet ned. Det skulle jo bli færre…?

Ett eksempel:

Danmarks høyeste fjell heter Møllehøj og strekker seg stolt mot himmelen med alle sine 171 moh.

Tar vi turen til min hjemkommune Nøtterøy heter et av de høyeste fjellene Kvikklunsjtoppen med sine beskjedne 82 moh. En flat og fin jordbrukskommune og derfor naturlig at kommunen hverken har fostret fjellklatrere eller alpinister, men i stedet skøyteess som Fred Anton Maier. Nylig besøkte jeg en ny, privat barnehage på Nøtterøy. Fantastisk sted, drevet av entusiaster og med kule lokaler, bygget på et gammelt paddeflatt jorde. Ett av mange pålegg de måtte gjennom i godkjenningsprosessen var befaring av en fagmann -en geolog - du vet en sånn med viljesterkt hår og ryggsekk. Bra! tenker du – her bør det sjekkes for kvikkleire og annet. Klart det! Og det hadde en annen geolog allerede gjort. Det som nå skulle undersøkes, dokumenteres, fotograferes, utredes og saksbehandles var… Faren for snøskred. Kjære Landsmøte, jeg er stolt av hva vi får til!

Men med tanke på at det har ikke gått snøskred på Nøtterøy siden siste istid, håper jeg faren for et byråkratskred øker dramatisk.