Kårstein 2015

Kårstein Eidem Løvaas innlegg i temadebatten på Høyres landsmøte

Kårstein Eidem Løvaas er stortingsrepresentant fra Nøtterøy. I temadebatten Arbeidsplasser snakker han om omstilling og vekst.

Dirigenter, kjære landsmøte, kjære Høyrevenner!

Jeg skal pirke borti en ting vi Høyrefolk må bli bedre på, nemlig å gjenta budskapet. Men først: MULIGHETSLANDET… For et fantastisk ord. Og for noen muligheter vi har. Vi lar dem heller ikke gå til spille. Det vi gjør gjør vi med kløkt, vi tenker lenger enn kortsiktige tiltak, og – vi tror på det vi gjør.

Men vi er ikke flinke nok til å fortelle historien vår. Trenger liksom ikke gjenta noe når det først er sagt? Våre ærede konkurrenter gjentar, gjentar og gjentar. Deres historier får lov til å feste seg, uansett hvor feil de regner eller frekke de er. Du og jeg må tørre, og orke, å gjenta. Og gjenta, og… gjenta. Jeg har aldri vært glad i uttrykket «det skjer på vår vakt». Det kan ha direkte sammenheng med fortiden i Forsvaret. Men Anniken sa noe i sted som gjorde at jeg plutselig likte begrepet bedre. «De rødgrønne sovnet på vakt». Og det er sant, aldri har et land vært mer gryteklart og overmodent for omstilling enn da de rødgørnne sov seg gjennom sin vakt. Til tross for utallige advarsler ble de rødgrønne stående og drømme seg bort og kose seg i pengedusjen. Dusjer du for lenge går du tom for varmt vann, og det er ikke så behagelig for dem som kommer etter.

Så nå er det oss. Vår vakt. Vårt ansvar. Det er nok en mening med det. For Norge er i den heldige situasjonen at det er vi som styrer nå, når det trengs som mest. Vi tror ikke på å inndra folk og bedrifters penger, det er ikke veien til vekst. Vi legger til rette for vekst i privat næringsliv, vi satser på forskning, utdanning og innovasjon og vi omstiller offentlig sektor. Vi har de beste løsningene. Nemlig de som virker. Nevnte jeg at vi må gjenta?