Mathias Willassen Hanssen innlegg i temadebatten på Høyres landsmøte

Mathias Willassen Hanssen er fylkesleder i Vestfold Unge Høyre og sitter i kommunestyret på Nøtterøy. I temadebatten om Skole snakker Mathias om yrkesfag og frafall i skolen.

Kjære landsmøte, dirigenter.

Hver gang pappa vet at jeg skal på landsmøte bruker han å si til meg: «Mathias, husk å hils hjem til pappa fra talerstolen.» Så hei hei, Pappa.

Pappaen min jobber i begravelsesbyrå. Han studerte på yrkesfag, fordi han ikke visste hva han ville bli. Hvert år begynner det flere tusen yrkesfagelever over hele landet, som er i samme situasjon som pappa, som ikke har peiling på hva de skal bli og som etter få måneder angrer på valget de tok. Mange av dem forteller det samme, nemlig at de ikke fikk god nok informasjon på ungdomsskolen.

Se for deg at du er en gutt på 15 år, som får beskjed fra rådgiveren om at du bør gå elektro. Og siden du ikke vet hva du vil bli så tenker du at det helt sikkert er riktig for deg. Så starter du, også oppdager du at dette ikke passer i det hele tatt. Så dropper du ut av skolen. Men du er ikke alene. Sannheten er at nesten halvparten av alle som du starter med i samme klasse, dropper ut, og at bare 16 prosent vil fullføre med fagbrev etter 5 år.

Kjære landsmøte.
Som skolepolitiker kjenner jeg at hjertet banker litt ekstra hardt når jeg hører historier som denne. Sånn kan vi ikke ha det!
En av tingene vi kan gjøre noe med er valgfagene på ungdomsskolen. Disse fagene som SV og Arbeiderpartiet vil ha for å motivere elevene fremfor å lære elevene noe som kan være nyttig videre i livet. Her kan man for eksempel sette inn små versjoner av TIP, byggfag, design og håndverk, helse og sosial, og det som kan være relevant for videre studier. Hvis vi retter valgfagene mot forskjellige yrkesfaglige linjer, vil flere ungdomsskoleelever finne ut hva de ønsker å jobbe med, tidligere.

Hvis målet med valgfagene på ungdomsskolen skal være å motivere elevene, da bør vi bruke det til å motivere guttene og jentene som dropper ut av VGS. Da er ikke løsningen å ha valgfag som sal og scene eller levende kulturarv.

Jeg ønsker ikke å sitte om 20 år og si: Hvorfor gjorde vi ikke mer når vi hadde mulighet? Hvorfor gjorde vi ikke mer for å få flere til å fullføre skoleløpet sitt? Hvorfor gjorde vi ikke mer for å sikre at alle lærlinger hadde en lærlingeplass å gå til?

For kjære landsmøte – å tro at fag som sal og scene og levende kulturarv er løsningen for å motivere elevene er nesten like dumt som å tro at Jonas, Gahr og Støre skal begynne å snakke KLART – OG – TYDELIG i morgen.

Kjære landsmøte.
Det er nå vi har sjansen. Det er nå vi må handle. Det er nå og ikke senere. Vi har ikke råd til å miste enda en ungdom til den dystre frafallstatistikken.

Takk for meg!