Høyre klart størst i Akershus!

En fersk meningsmåling gir Høyre hele 35,3% oppslutning og 7 direktemandater til Stortinget, en knallsterk måling. Ikke siden 2013 har Høyre i Akershus ligget så høyt på noen måling. Utrolig motiverende å se en slik måling sier Høyres førstekandidat Jan Tore Sanner.

Meningsmåling utført av Respons Analyse 25. januar – 3. februar 2021 på oppdrag fra Høyre

Blir dette valgresultatet i september får Høyres stortingskandidater følge av Tore Vamraak fra Lillestrøm på Stortinget. Det vil være en historisk god representasjon fra Romerike for Høyre. -Det er utrolig hyggelig og motiverende å se meningsmålinger som viser at det er realistisk mulighet til å komme inn på Stortinget, sier Tore Vamraak. Men det er fremdeles lang tid til valget, og vi skal jobbe knallhardt for å gjøre oss fortjent til velgernes gunst.

Mandatfordeling

PartiStortings-valget 2017Respons Februar 2021
Rødt00
SV11
MDG00
Ap54
Sp13
Venstre11
KrF00
Høyre6 *)7
Frp32
Andre00
Totalt1718
*) I 2017 fikk Høyre utjevningsmandatet fra Akershus. Akershus har fra og med 2021 i alt 18 direkte mandater til Stortinget, og et utjevningsmandat. Mandatene for denne målingen er beregnet utfra de 18 direktemandatene fra fylket. Utjevningsmandatet blir beregnet på grunnlag av de nasjonale resultatene ved stortingsvalget.
Sp har i denne målingen det siste mandatet, mens Ap er nærmest til å ta dette.