Kanalbrua og Mossetrafikken er en regional utfordring

Når det først blir fullt og lange køer inn mot brua til Jeløy, med oss som kommer «andre-steds-fra», propper det seg over hele byen. Så det er grunn til å si:
endelig samlet Viken fylkesting seg, og sendte en entydig bestilling til administrasjonen om å skru opp tempoet.

Erik Unaas

Skrevet av Erik Unaas, fylkestingsrepresentant fra Indre Østfold Høyre.

Alt for lenge har det virket som Mossepolitikerne alene har følt å sitte med ansvaret og kjempet for trafikksituasjonen i og gjennom Moss, landets 11. største by (med flere innbyggere enn byer som Sandefjord, Haugesund, Bodø, Tromsø og Arendal, ifølge Wikipedia).

Derfor var det på tide at vi i Viken fylkesting i siste møte markerte at utfordringen i Moss sentrum ikke bare er et lokalt eller kommunalt anliggende, men også et fylkeskommunalt – og nasjonalt – ansvar.

Den korteste (og raskeste veien) fra Baltikum, Helsingfors og Stockholm – ja, også Nedre Glomma og Halden – til Vestfold, Sørlandet og Stavanger går jo over fergeleiet i Moss. Bastø Fosen trafikkerer årlig 3,7 millioner reisende, moss’ingene utgjør nok en relativt liten andel.

Jeløya har mange av Østfolds fineste attraksjoner. Galleri F15 ligger vel på rundt 250 000 besøkende i året, Jeløya har noen av de beste hotellene i fylket og er en tradisjonsrik ferieøy med mange hytter og campingvogner. Jeg husker godt Kippenes fra min oppvekst i Askim. Askim kjemiske arbeiderforening, ansatte-organisasjonen ved gummivarefabrikken, eide cirka 70 mål der ute og flere hundre askim’inger hadde dette som sitt ferieparadis.

Honnør også til Mossepolitikerne, som, uansett parti har stått sammen i denne kampen. Tverrpolitisk enighet gir alltid resultater… Trolig også i arbeidet som pågår for ny riksvei 19 gjennom eller under byen, og selvsagt også fortgang på jernbaneutbyggingen.

Jeg tror det ordner seg.