Kandidater for Høyre i Akershus til stortingsvalget 2021

Oversikt over de kandidater som stiller seg til disposisjon for å komme på Høyres liste fra Akershus til Stortinget for perioden 2021-2025

Oppdatert 10.09.2020: Oppdatert navneliste og du finner oppdatert presentasjon av alle kandidater nederst på denne siden (vedlegg).

Fristen for å foreslå kandidater til nominasjonen til Stortingsvalget 2021 gikk ut 25. august og vi presenterer nå listen, alfabetisk, over de kandidater som enten har ønsket gjenvalg eller har blitt foreslått og som har bekreftet deres kandidatur. Arbeidsutvalget kan endre og supplere listen frem til prøvenominasjonene starter.

Det er kommet inn 161 forslag på til sammen 64 kandidater, hvorav 39 av disse har bekreftet sitt kandidatur med at de stiller seg til disposisjon.

Nominasjonsmøtet for Akershus Stortingsvalgdistrikt er 24. november og nominasjonskomiteens innstilling skal være klar 10. november.

Nominasjonskomiteens arbeidsutvalg vil nå begynne sitt arbeid med å intervjue aktuelle kandidater og gå igjennom de ulike kandidatenes CV`er. Frem til 27. september skal det avholdes prøvenominasjoner i de ulike lokalforeningene og det skal gjennomføres en uravstemning der alle Høyre-medlemmer i Akershus stortingsvalgdistrikt får mulighet til å stemme frem sine topp 10 kandidater i prioritert rekkefølge.

Resultatene av lokalforeningenes prøvenominasjoner og ur-avstemmingen vil være rådgivende og inngå som en del av nominasjonskomiteens vektlegging av de ulike kandidatene.

Nominasjonskomiteens arbeidsutvalg vil oppfordre kandidatene til å markedsføre seg gjennom å bruke sosiale medier, tradisjonelle medier og delta på f.eks medlemsmøter eller andre aktiviteter innen stortingsvalgdistriktet.

Invitasjon til deltakelse og informasjon for gjennomføringen vil bli sendt ut via SMS. I denne SMS`en vil det bli gjort oppmerksomt på at uravstemningen er i gang og info rundt hvordan avstemmingen skal avgis.

Vedrørende gjennomføringen av lokalforeningenes prøvenominasjoner vil den enkelte lokalforeningen sende ut innkallinger med tid og sted.

Hvordan medlemmene kan påvirke resultatet er beskrevet her.

Datoplanen for hele nominasjonsprosessen kan leses her.

Her er kandidatene i Akershus stortingsvalgdistrikt:

EtternavnFornavnKommuneFødt
AndresenAmine Mabel BekkanLørenskog1976