Kari Sofie Bjørnsen: HLM 21

Jeg skal fortelle en liten historie om et lite selskap som har store ambisjoner.

Kari Sofie Bjørnsen (H) Fotografi: Monica Jenssen

Ecofric er et nyoppstartet teknologiselskap lokalisert på Sætre i Asker. Kunstig intelligens skal hjelpe SMB med bærekraft og rapportering. Folka i Ecofric er it- utviklere, kommunikasjonseksperter og rådgivere med høy kompetanse, blant annet innen bærekraft.

Hvordan skal Ecofric klare å tiltrekke seg, og ikke minst beholde, alle de kompetente menneskene de trenger? De konkurrerer om kompetansen med etablerte giganter som Telenor og Equinor.

Ecofric, som de fleste andre oppstartsselskaper, har ikke penger til å betale høye lønninger. De må kunne tilby noe annet!

Og nå har regjeringen kommet med et etterlengtet forslag – nemlig en ny og fornuftig opsjonsskatteordning.

Regjeringens forslag er heldigvis mer konkret og går lengre enn punkt 70 i programmet: Det skal ikke betales skatt før aksjene er solgt, og da skal det være kapitalskatt.  Og ordningen skal favne mange flere bedrifter enn dagens mangelfulle ordning.

Det er bra.

Med disse endringene vil Ecofric og andre vekstbedrifter kunne tilby eierandeler i bedriften istedetfor høy lønn. De får større mulighet til å lykkes med sine store ambisjoner.

Viktig? Ja! Fordi privat sektor må ta lederrollen i den helt nødvendige grønne omstillingen. Vi må heie på teknologiutvikling og innovasjon, forskning og utvikling, jobbskaperne, de kreative og kompetente – altså folkene som skal sikre fortsatt verdiskaping og velferd. Dere, endringstakten må opp både i privat og offentlig sektor. Vi kan ikke gå baklengs inn i fremtiden. Norge fortjener – og trenger – næringsvennlig og gründervennlig politikk. Høyre må gå i front.