Krisen er et faktum — hva gjør vi nå?

Kari Sofie Bjørnsen. Foto: Monica Jensen

Regjeringens pakker, Stortingets arbeid, kommuner og fylkeskommuners innsats blir mer slagkraftig når alle som kan bidrar, skriver Kari Sofie Bjørnsen.

Nasjonale og internasjonale koronatiltak, svak krone og elendig oljepris. Mange ting på en gang gjør at vi står i en meget alvorlig situasjon. Plutselig har vi en arbeidsledighet på over 10%. Krisen er et faktum. Hva gjør vi nå?

Regjeringen fikk raskt på plass en første krisepakke, som gjorde livet litt lettere for noen, særlig større bedrifter. Det store antall små bedrifter og selvstendige næringsdrivende fikk imidlertid ikke særlig hjelp fra den pakken. Det er ikke utsatt skatt som treffer best når kassen er tom, faste utgifter må betales og inntektene har stoppet opp. Derfor var det store forventninger til neste pakke.

Viken Høyre bedriftskanal og Asker Høyre samlet flere næringsaktører i Asker, herunder Asker næringsforening og noen småbedrifter, til nettmøte for å få innspill til regjeringens og Stortingets arbeid. Hvordan hjelpe de bedriftene som har fått yrkesforbud? Hvordan skal de små kunne overleve? Hovedbudskapet fra lokalt næringsliv var helt tydelig: det trengs tilførsel av cash. Nå.

NHO, Finans Norge, Virke og LO har sammen med regjeringen og byråkratiet på rekordfart laget en ordning som de mener skal treffe godt og la seg gjennomføre raskt. Staten vil dekke en andel av bedriftenes faste kostnader, direkte innbetalt på konto til de bedriftene som sliter. Vi mener tiltakene høres lovende ut, og er i tråd med de innspill vi har fått fra lokalt næringsliv. Kriteriene for støtte blir presentert senere i uken. De som vil søke om støtte bør gjøre klar oversikter over hvilke faste kostnader de har, og på den måten selv bidra til raskest mulig utbetalinger.

Det regjering og politikerne på Stortinget gjør er imidlertid ikke nok. På vårt nettmøte fikk vi klare innspill på at det må jobbes iherdig med å få oversikt over ting kommunene og fylkeskommunen kan bidra med: fremskynde vedlikehold, aktiv og tilpasset bruk av offentlige anskaffelser, vurdere husleienedsettelser, tettere samarbeid med partene og næringsforeningene, for å nevne noe.

Ordfører og administrasjonen i Asker har hatt møter med Asker Næringsforening for å diskutere hvordan krisen kan møtes. I Bærum gjør de tilsvarende. Situasjonen for næringslivet har, i tillegg til smittevern og helse, topp prioritet på kommende formannskapsmøter.

Andre viktig tiltak er at de som har muligheten må fortsette å kjøpe varer og tjenester lokalt. Det bidrar til optimisme og penger i kassen. Regjeringens pakker, Stortingets arbeid, kommuner og fylkeskommuners innsats blir mer slagkraftig når alle som kan bidrar. Bedriftene selv utviser stor kreativitet for å fremme salg. Her kommer en klar oppfordring: det er viktigere enn noensinne å støtte opp om lokalt næringsliv!

Innlegget stod først på trykk i Budstikka 1.april 2020.