Kunnskap og mestring i skolen

Viken Høyre vil utvikle kvaliteten i det videregående skoletilbudet. Vår ambisjon er at Viken skal ha Norges beste videregående skole.

En god skole gir elevene ferdigheter til å mestre og skape sin egen fremtid. Det er her grunnlaget for den enkeltes voksenliv legges. Viken Høyre vil at elevene skal forberedes på deltakelse innenfor utdanning og arbeids- og samfunnsliv. Derfor skal elevene gis et tilbud der de får brukt sine evner og oppnår et godt grunnlag for fremtidige yrkesvalg.

Viken Høyre vil at elevene skal mestre skolehverdagen, og at de skal få riktig tilrettelagt veiledning dersom de opplever utfordringer. Frafall i videregående skole er et stort problem, og det er forskjeller regionalt blant skolene i Viken. Viken Høyre vil at innen 2030 skal minst ni av ti elever som begynner i videregående opplæring, fullføre og bestå.

Viken Høyre vil

• Forsterke satsingen på etter- og videreutdanning av lærere
  • Innføre fritt skolevalg i Viken
  • Styrke skolehelsetjenesten slik at den er lett tilgjengelig på alle videregående skoler