Nå må vi ta vare på de aller mest sårbare blant oss

Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Sårbare barn som ikke har det så godt hjemme må få hjelp av kommunen og barnevernet om det trengs. Helsedirektoratets vedtak med å stenge alle skoler og barnehager for å unngå smittespredning fører til økt risiko for utsatte barn.

For barn i utsatte familier er barnehage, skole og skolefritidsordning helt nødvendig. Det gir gode strukturer og voksenpersoner som ved siden av å være pedagoger også gir omsorg, trygghet og et fast holdepunkt i tilværelsen. Mange barn har nytte av etter skoletilbud som er i regi av Kirkens Bymisjon eller Røde Kors. Når institusjoner og tilbud stenges, fører det til at sårbare familier mister gode rutiner og taper fotfeste i en til tider utrygg hverdag. Det øker risiko for utsatte barn.

Mange i utsatte grupper bor trangt og det å være tett på hverandre over tid fører til ytterligere press på familier. Vi vet at usikre tider med premieringer og arbeidsledighet fører til stress hos den enkelte og i familien. Økonomisk usikkerhet gir en merbelastning hos oss alle. Økt bruk av alkohol kan vær en mestringsstrategi, og det fører til mer uro i hjemmene og i verste fall utagering og vold.

Det er besluttet av myndighetene at barnevernsansatte er personell som har en kritisk samfunnsfunksjon. Nøkkelpersonell må gis alle muligheter til å ivareta sin sentrale jobb for sårbare og utsatte barn. Det må sikres at minimumskapasitet i kommunalt og statlig barnevern opprettholdes.

Eksempler på hvem som omfattes er personell som arbeider med akuttplasseringer av barn, eller som har kritisk kompetanse for å ivareta særlig utsatte barn. Det er gitt melding om at nøkkelpersonell i barnevernet inngår i gruppen som kan benytte barnehage- og skoleplass.

Det er opprettet telefonlinje for barn og unge som er usikker på koronavirus og smitten. Statsministeren vi svare på spørsmål fra barn og unge mandag. Hjelpetelefonene er oppe – de er til å brukes. Tiltak for å sikre økonomi til næringslivet og den enkelte behandles i Stortinget denne uken. Regjeringen har signalisert flere hjelpepakker. Frivilligheten vil beholde statlig tilskudd selv om tiltakene og aktiviteten ikke gjennomføres.

I krisetider er det viktig å ta vare på dem som rammes og forslag gode tiltak for å avbøte situasjonen for de sårbare barna tas imot.

Innlegget stod først på trykk i Drammens Tidende.