Oslo-byrådet vil heller bygge bybane i Bergen enn Fornebubanen

Fremtidens_politi_ma_mote_fremtidens_utfordringer

Det er tydeligvis viktigere for byrådet å stanse veitunneler i nabokommunen, enn å prioritere kollektivtilbudet i Oslo. Ti milliarder til kollektiv og infrastruktur er i ferd med å forlate Oslo-regionen.

(Først publisert i E24 8. juli 2020)
Klimautslippene øker i Oslo. Samtidig klarer byrådet å sabotere Oslopakke 3. Konsekvensene er at ti milliarder til klimavennlig byutvikling, infrastruktur, sykkelveier og kollektiv forsvinner.
Dette er sårt tiltrengte midler til en region som har en enorm befolkningsvekst, behov for flere boliger og klimavennlig transportmuligheter. Skal Norge nå klimamålene, må vi kutte utslippene i transportsektoren. Det klarer vi ikke uten at de to største fylkene i landet er med på å ta en del av ansvaret.
Arbeiderpartiet på Stortinget sier ja til Fornebubanen, Oslo-byrådet jobber aktivt imot.
Reisetiden med Fornebubanen blir 12 minutter mellom Majorstuen og Fornebu. Det gir et fantastisk kollektivtilbud til områder med enorm boligvekst og næringsområder med mange arbeidsplasser. Banen er et grønt utviklingsprosjekt. Den borgerlige regjeringen har vært klinkende klar på prosjektet, og står klar til å realisere det.
Dessverre bråstopper prosjektet hos de styrende partiene i Oslo og Viken. Resultatet blir at andre regioner som står klare med kollektiv og utviklingsprosjekter, får finansieringen. MDGs «grønne» politikk fører til at Bybanen i Bergen heller får finansieringen. Når konflikt velges foran samarbeid, fører det til at klima og Oslo-regionen blir den store taperen.
Kollektiv- og byutviklingssamarbeidet i Oslo og Akershus handler om å redusere utslipp, men det handler også om byutvikling. Dette er noe Oslo har fått spesielt nytte av: Nøkkelen til Oslos byutviklingssuksess var å fjerne trafikken fra boligområder ved å legge den i tunell. Festningstunellen fjernet biltrafikken fra Aker Brygge og Rådhusplassen. Vålerengtunnelen gjør Strømsveien til en av Oslo grønneste områder. Uten Operatunellen hadde det ikke vært noe Sørenga eller Bjørvika.
Tuneller er en fantastisk for byutvikling og sørger for en klimavennlig bolig- og næringsutvikling, og det fjerner støy og trafikkfare fra boligområder. Tunnelene i Oslo har gitt titusen av innbyggere nattesøvnen tilbake og åpnet for byutvikling i områder som i realiteten var ubeboelige.
Hverdagen til alt for mange i Asker og Bærum er høy luft- og støyforurensning med stor trafikkfare. Den samme gleden Oslo har fått, nektes nå av byrådet i Oslo og Bærum. Raymond og Oslo trekker stigen opp etter seg, og nekter Bærum og Asker de samme mulighetene hovedstaden har fått.
Det er meningsløst å takke nei til ti statlige milliarder til sykkelveier, kollektivtransport og byutvikling til en by og region som stadig vokser. Vi er avhengige av moderne infrastruktur og et godt kollektivtilbud. Det siste vi trenger er at spaden ikke settes i jorden for Fornebubanen, men det heller sendes penger over fjellet til å bygge bybanen.