Resolusjon: Et levedyktig reiseliv

Vedtatt på Viken Høyres årsmøte 20.03.2021.

Reiselivsbransjen er en av Norges største bransjer, som i 2018 sysselsatte ca. 175.000 personer. Næringen har et stort potensial. Analyseselskapet Menon har anslått at reiselivseksporten vil vokse med 3-4 prosent per år mot 2030, noe som vil gi en samlet reiselivseksport i 2030 på 82-92 mrd. kroner. Reiselivet er stort i Viken med Gardermoområdet, fjordområdet og fjellregionen. Bransjen har noen kjennetegn; den er desentralisert, og den har ofte lavere lønnsomhet enn resten av næringslivet. Mye av dette kan tilskrives at bransjen er arbeidsintensiv og har store sesongvariasjoner.

Reiselivsbransjen er anerkjent for å være viktig når vi skal omstille oss fra oljealderen og mot en tid der bærekraftig bruk og ikke forbruk av naturen er viktig. Ansvarlig turisme gjør det mulig for bygdesamfunn å holde fast ved sin kulturarv og sine tradisjoner. Reiselivet har en svært viktig rolle som arbeidsplasskaper i distriktene. Den er nå rammet hardt av Covid-19 tiltak, samtidig som bransjen vil ha en viktig rolle i framtidens næringsliv.

Høyre må arbeide for å bedre rammevilkårene for reiselivsbransjen.

Viken Høyre vil:
• Tilpasse arbeidsmiljøloven til reiselivsbransjen sine behov
• Vurdere avgiftsnivået for merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og alkohol slik at avkastningen til reiselivsbransjen bedres
• Oppfordre til økt satsing på bærekraft innen reiseliv
• Styrke utdanning innen reiseliv
• Etablere et opplevelsessenter for Oslofjorden i tråd med forslag til helhetlig plan for Oslofjorden som forventes lagt frem for Stortinget til våren
• Styrke Visit Norway sitt budsjett for å fremme norsk reiseliv etter pandemien
• Avvikle statsforvalterens godkjenningsordning for turistkommuner og overlate til kommunen selv å bestemme hvorvidt det skal være søndagsåpne butikker i hele eller deler av kommunen.
• Avvikle dagens flypassasjeravgift