Viken-exit går foran nye skoler for Ap og Sp

Viken Høyre mener at skole er viktigst. Så lenge vi har midler og verdier som kan brukes, så la oss se på dette. Det handler om å husholdere med egne midler fremfor å rope på mer midler og vente, skriver fylkestingsrepresentantene Tore Opdal Hansen og Roar Lund.

Roar Lund og Tore Opdal Hansen

Fylkestingets behandling av 10-års plan for investeringer innen utdanning og kompetanse i Viken gjordet det helt klart at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er mer seriøst å satse på at et regjeringsskifte vil gi mer penger til Viken fylkeskommune slik at Frederik II kan bygges i Fredrikstad enn å bruke Vikens egne penger, som vi har. De satser på regjeringsskifte, mens vi vil bruke penger vi har.

Vi har hørt dette før: «Bare vi får mer penger fra regjeringen, så skal vi bygge». Bedre å utsette enn å satse på dagens elever i Østfold. Etter vår mening er dette ikke noe annet enn luft og valgflesk. Senterpartiet kaller salget av aksjene i Østfold Energi som å selge kua, mens faktum er at Senterpartiet satser på at gresset er grønnere på den andre siden av elven. De fleste av oss har nok erfart at dette ikke er tilfelle.

Viken Høyre mener at skole er viktigst. Så lenge vi har midler og verdier som kan brukes, så la oss se på dette. Det handler om å husholdere med egne midler fremfor å rope på mer midler og vente. Vi må bruke de midlene vi har! Den fuglen vi har i hånden er mer verdt enn de ti på taket. Det er her Arbeiderpartiet og Senterpartiet feiler.

Flere av Østfold-byene har klart sagt at de vil ha skole fremfor flere aksjer i Østfold Energi. Aksjer som i beste fall vil gi et par millioner mer i utbytte til Fredrikstad kommune står i skarp kontrast til et skoleprosjekt i milliardklassen på Værste. Dette ser nok de fleste i Fredrikstad.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet valgte egenhendig å dele ut aksjer til Østfold-kommunene før Viken ble etablert. Administrasjonen i Østfold fylkeskommune og prosjektleder i Viken var meget tydelig og frarådet utdeling av aksjer da dette kunne forsinke utbyggingen av blant annet Frederik II. Nå er vi der.

Her overskygger nok målet om å oppløse Viken, skoleprosjektene i Østfold. Dette er en ærlig sak, og da er vi ved sakens kjerne: Vær i det minste ærlige overfor alle elever og kommuner i Østfold. Si klart og tydelig at dere i Arbeiderpartiet og Senterpartiet heller vil bruke store summer på å oppløse Viken, framfor å finne en løsning for å bygge Frederik II nå! Fredrikstad har ventet lenge nok nå.

Innlegget stod først på trykk i Fredriksstad Blad 17.juni 2021.