Viken Høyre skal utvikle kvaliteten i det videregående skoletilbudet. Vår ambisjon er at Viken skal ha Norges beste videregående skole. Skolen skal kjennetegnes ved at elevenes gis mulighet til å
medvirke og erfare demokrati i praksis. Skolen skal legge til rette for at elevene får et godt grunnlag
slik at de kan forstå seg selv og andre og gjøre gode valg i livet. En god skole gir elever ferdigheter til
å mestre og skape sin egen fremtid. Det er her grunnlaget for den enkeltes voksenliv legges. Viken
Høyre vil at elevene skal forberedes på deltakelse innenfor utdanning og arbeids- og samfunnsliv.
Derfor skal elevene gis et tilbud der de får anvendt sine evner og oppnår et godt grunnlag for
fremtidige yrkesvalg.
Læreren er skolens viktigste ressurs. De videregående skolene i Viken skal være en attraktiv
arbeidsplass som kjennetegnes ved en særlig god kompetanse på skoleledelse og skoleutvikling. Ved
å tilby videreutdanning, kompetanseheving for alle ansatte og erfaringsdeling på tvers av skoler skal
skolene i Viken holde et høyt faglig nivå.
Viken Høyres mål er å skape en skole som gir muligheter for alle, og som utgjør en positiv forskjell for
elevene. En god utdanning er en god investering for å hindre utenforskap og fattigdom. Den
videregående skolen har også et særskilt ansvar for å sikre kompetanse for fremtidens
samfunnsutvikling og innovasjon.
De studiespesialiserende programmene skal gi elevene solid kompetanse, evne til kritisk tenkning og
ferdigheter for akademisk fordypning. Alle som starter på en yrkesfaglig utdanning, skal sikres
nødvendig praksis i løpet av utdanningen og læreplass ved endt skolegang. Norge trenger flere
Viken Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
4
dyktige fagarbeidere i både privat og offentlig sektor. Viken Høyre vil fortsette løftet for yrkesfagene
og jobbe for å øke antall læreplasser i Viken.
Skolen skal være en trygg læringsarena med nulltoleranse for trakassering, mobbing og rasisme.
Viken er et fylke i vekst. Viken Høyre vil fortsette satsingen på utbygging av nye skoler for å øke
kapasiteten. Samtidig må vi renovere og vedlikeholde eksisterende skolebygg. Utbedring av
skolebygg gjøres ved bruk av klimavennlige materialvalg og krav.
Lærere, ledelse og kvalitet i skolen
Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens utbytte av skolegangen. Viken Høyre vil satse på
kompetanseheving av lærere og skoleledere gjennom etter- og videreutdanning. Videregående
skoler i Viken skal ha dyktige og motiverte skoleledere for å sikre en god skole. For å heve kvaliteten
og sørge for høy kompetanse i organisasjonen må skolelederen følge opp den enkelte ansatte.
Skolene i Viken skal ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal
ha nulltoleranse for krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Viken Høyre vil
• videreføre satsingen på god ledelse og skolelederutdanning
• forsterke satsingen på etter- og videreutdanning av lærere
• vektlegge erfaringsutveksling mellom skoler på leder-, lærer- og elevnivå
• arbeide for at yrkesfaglærere kan hospitere i bedrifter i kortere perioder
• sørge for at rektor oppfyller lovens krav når det gjelder tiltak mot mobbing, slik at alle elever
kan ha en trygg skolehverdag
• sikre åpenhet om skolens resultater
• la elevene få evaluere undervisningen slik at den enkelte lærer og skoleledelse får
informasjon om elevenes vurdering av kvaliteten på undervisningen
Mangfold og valgmuligheter i skolen
Viken Høyre vil ha en skole som gir reelle valgmuligheter for både elever, lærere og skoleledelse.
Skolen skal ta hensyn til mangfold og gi hver enkelt elev mulighet til å velge det hun eller han selv
mener er riktig for seg. For å sikre valgfrihet vil Viken Høyre arbeide for å opprettholde et bredt
spekter av fagtilbud i de videregående skolene.
De som ønsker å fullføre videregående opplæring raskere enn på normert tid, bør få muligheten til
det. Grensene mellom ungdomsskolen og den videregående skolen må bygges ned slik at det blir
mulig for elever i ungdomsskolen å ta fag på videregående nivå. Samtidig må det være mulighet for
at elever i den videregående skolen kan få prøve seg i undervisningen på høgskoler og universitet.
Viken Høyre vil
• innføre fritt skolevalg i Viken etter modell av Akershus
• søke om forsøksprosjekt med valgfritt sidemål i den videregående skolen
• være positive til et mangfold av skoler i fylket, både offentlige og private
• tillate at elever som trenger større utfordringer, kan ta fag på høgskole eller universitet
• gi elever i ungdomsskolen muligheter til å ta fag på videregående nivå
• styrke elevenes rett til tilpasset undervisning og gi rett til nivåvalg, fortrinnsvis i fellesfagene
Viken Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
• benytte støtteordninger og EU-programmer som Erasmus+ for at elevene skal kunne delta i
internasjonale prosjekter
• arbeide for å flytte skriftlig eksamen for avgangskullet til før 17. mai, uten å redusere det
totale antall undervisningstimer
• benytte fremtidsrettede digitale verktøy, inkludert virtualiserings- og simuleringsteknologi,
for å styrke undervisningen, særlig innen yrkesfag og på fagskolene
• utforske muligheten for en virtuell videregående skole som støtte og utviklingsarena for
digitalt støttet undervisning innen bredden av tilbudet i Viken
• styrke elevdemokrati og elevmedvirkning i den videregående skolen, blant annet gjennom å
gi elevråd og skoleutvalg mer innflytelse over skolens identitet
• etablere både ungdomsråd og fylkeselevråd
• sikre at alle skoler har en universell utforming som bidrar til inkludering av mennesker med
nedsatt funksjonsevne
• styrke samarbeidet med private videregående skoler for å øke valgmuligheter og kapasitet
• bidra til å sikre et mangfold av utdanningstilbud i fylket ved også å støtte de private
tilbudene
• legge til rette for etablering av egne videregående skoler som satser på realfag, språk og
økonomi, etter modell av toppidrettsgymnas
• åpne for at store kommuner kan overta ansvaret for videregående skoler hvis de ønsker det
• gjennomføre et forsøksprosjekt med anonym retting av store prøver og innleveringer
• gjennomføre et forsøksprosjekt med filming av muntlig eksamen, slik at eleven har mulighet
til å klage på karakteren som blir satt
• at elever ikke kollektivt kan meldes inn i en organisasjon eller forening
• si nei til blokkeringer av lovlige nettsider på skolen
• legge til rette for at personer fra næringslivet kan undervise i skolen over kortere perioder,
gjennom for eksempel Lektor2-program
• vurdere å opprette e-sportslinje i den videregående skolen
Styrke yrkesfagene og fagskolene
Norge trenger god tilgang på dyktige fagfolk i årene fremover. Viken Høyre vil ha Norges beste
yrkesfagtilbud som forbereder elevene og lærlingene på arbeidslivet. Derfor må opplæringen henge
bedre sammen med det yrket elevene utdanner seg til.
Viken Høyre vil
• satse på å etablere nye læreplasser og øke inntaket av lærlinger i fylkeskommunens egen
organisasjon og virksomheter
• oppdatere utstyrsparken på yrkesfaglige utdanningsprogram slik at opplæringen blir relevant
for arbeidslivet og elevene, og vurdere kompensasjonsordninger til bedrifter som gjør
utstyrsparken tilgjengelig for elever
• styrke innsatsen for flere læreplasser på utdanningsprogram hvor det er økt behov for
faglært kompetanse
• øke samarbeidet med lokalt næringsliv for å få en oversikt over, og øke antallet, læreplasser i
egen region
• arbeide for at fagbrev i landbruksfagene innføres for å styrke kompetansen i næringen
Viken Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
• videreføre fagkunnskap og sikre rekruttering til små håndverksfag som ivaretar tradisjonelle
håndverksfaglige teknikker, metoder og materialer, gjennom tilbudsstrukturen for fag- og
yrkesopplæringen
• arbeide for å utvide og markedsføre «Full opplæring» i bedrift som et eget søkbart løp i den
videregående skolen som gir fag- og svennebrev
• styrke samarbeidet mellom den videregående skolen og bedriften som gjennomfører «Full
opplæring» i bedrift, slik at opplæringsplanen samsvarer med den praktiske opplæringen
• gi yrkesfagelever mulighet til å ta fagbrev på engelsk
• skjerpe inn bruken av lærling klausuler i oppdrag som utføres for Viken fylkeskommune, slik
at lærlinger brukes i de aktuelle prosjektene
• sikre elevene på yrkesfag retten til å gi tilbakemelding på opplæring i bedrift
• arbeide for at fagskolene har en sentral plass i den regionale kompetanseplanleggingen
• styrke og fremheve fagskolen som leverandør av relevant høyere yrkesfaglig utdanning
• at fagskoleutdanning skal foregå i egnede lokaler og derfor ikke bør samlokaliseres med
videregående skoler
• bruke yrkesopplæringsnemnda som en viktig partner for å styrke kvaliteten i
yrkesopplæringen i Viken
Livsmestring og fullført videregående skole
Viken Høyre vil at elevene skal mestre skolehverdagen, og at de skal få riktig tilrettelagt veiledning
dersom de opplever utfordringer. Frafall i videregående skole er et stort problem, og det er
forskjeller regionalt blant skolene i Viken. Viken Høyre vil at innen 2030 skal minst ni av ti elever som
begynner i videregående opplæring, fullføre og bestå.
Viken Høyre vil
• ha bedre samarbeid mellom rådgivningstjenesten i skolen, NAV og
karriereveiledningssentrene, slik at de kan nå ut til flere elever
• videreutvikle ordningen med mobbeombud og miljøarbeidere ved skolene
• beholde fraværsgrensen og sikre at den praktiseres likt ved alle videregående skoler i Viken
• styrke skolehelsetjenesten slik at den er lett tilgjengelig på alle videregående skoler i Viken
• forebygge psykiske helseplager ved å tilby hjelp fra et psykisk helseteam ved skolene i
samarbeid med kommunene
• ha flere alternative opplæringsarenaer hvor elever som sliter med motivasjonen, får jobbe
praktisk og variert som en del av skolehverdagen
• bedre overgangen og samarbeidet mellom ungdomsskole og videregående skole, blant annet
ved arbeide for at den enkelte elev og foreldre involveres mer aktivt det siste året på
grunnskolen
• etablere gode ordninger for sommerskoletilbud og leksehjelp for elever som ønsker det
• at det skal være nulltoleranse for alkohol og narkotika i skolene, og at det forebyggende
arbeidet styrkes
• stille strenge krav til rådgivere i den videregående skolen og sørge for kompetanseheving for
karriererådgiving der det er behov for det
• tilby et alternativ til den videregående skolen i kortere perioder for elever som står i fare for
å slutte, etter modell fra blant annet arbeidsinstituttet i Buskerud
Viken Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
Samarbeid og samskaping med næringsliv, kunnskapsinstitusjoner og lokalsamfunn
Viken Høyre ønsker å fremme verdien av samskaping med andre aktører i samfunnet i større
utstrekning enn i dag. Viken Høyre vil at fylkeskommunen som skoleeier tar initiativ til å inkludere
næringsliv og forskningsmiljøer i et samarbeid med skolene.
Viken Høyre vil
• utvikle temaskoler i samarbeid med næringslivet og i tilknytning til klyngemiljøer i regionen
• legge til rette for at elever kan hospitere hos bedrifter, høyere utdanningsinstitusjoner og
forskningsinstitusjoner
• arbeide for videreutvikling av entreprenørskap og nyskaping som obligatorisk skoletilbud
• videreføre satsingen på Ungt Entreprenørskap og Ung Invest
• ta mer hensyn til arbeidslivets behov og muligheter for læreplass når utdanningstilbudet
dimensjoneres, og gjøre mer for å sikre arbeidslivets innflytelse på innholdet i
fagutdanningen
• støtte vitensentrene i fylket for å øke realfagsinteressen
• åpne for samarbeid om utbygging av undervisningsarealer ved større etableringer som
industri/sykehus o.l.
Viken
Høyre skal utvikle kvaliteten i det videregående skoletilbudet. Vår ambisjon er
at Viken skal ha
Norges
beste videregående skole. Skolen skal kjennetegnes ved at elevenes gis mulighet
til å
medvirke
og erfare demokrati i praksis. Skolen skal legge til rette for at elevene får
et godt grunnlag
slik
at de kan forstå seg selv og andre og gjøre gode valg i livet. En god skole gir
elever ferdigheter til
å
mestre og skape sin egen fremtid. Det er her grunnlaget for den enkeltes
voksenliv legges. Viken
Høyre
vil at elevene skal forberedes på deltakelse innenfor utdanning og arbeids- og
samfunnsliv.
Derfor
skal elevene gis et tilbud der de får anvendt sine evner og oppnår et godt
grunnlag for
fremtidige
yrkesvalg.
Læreren
er skolens viktigste ressurs. De videregående skolene i Viken skal være en
attraktiv
arbeidsplass
som kjennetegnes ved en særlig god kompetanse på skoleledelse og
skoleutvikling. Ved
å
tilby videreutdanning, kompetanseheving for alle ansatte og erfaringsdeling på
tvers av skoler skal
skolene
i Viken holde et høyt faglig nivå.
Viken
Høyres mål er å skape en skole som gir muligheter for alle, og som utgjør en
positiv forskjell for
elevene.
En god utdanning er en god investering for å hindre utenforskap og fattigdom.
Den
videregående
skolen har også et særskilt ansvar for å sikre kompetanse for fremtidens
samfunnsutvikling
og innovasjon.
De
studiespesialiserende programmene skal gi elevene solid kompetanse, evne til
kritisk tenkning og
ferdigheter
for akademisk fordypning. Alle som starter på en yrkesfaglig utdanning, skal
sikres
nødvendig
praksis i løpet av utdanningen og læreplass ved endt skolegang. Norge trenger
flere
Viken
Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
4
dyktige
fagarbeidere i både privat og offentlig sektor. Viken Høyre vil fortsette
løftet for yrkesfagene
og
jobbe for å øke antall læreplasser i Viken.
Skolen
skal være en trygg læringsarena med nulltoleranse for trakassering, mobbing og
rasisme.
Viken
er et fylke i vekst. Viken Høyre vil fortsette satsingen på utbygging av nye
skoler for å øke
kapasiteten.
Samtidig må vi renovere og vedlikeholde eksisterende skolebygg. Utbedring av
skolebygg
gjøres ved bruk av klimavennlige materialvalg og krav.
Lærere, ledelse og kvalitet i skolen
Læreren
er den viktigste enkeltfaktoren for elevens utbytte av skolegangen. Viken Høyre
vil satse på
kompetanseheving
av lærere og skoleledere gjennom etter- og videreutdanning. Videregående
skoler
i Viken skal ha dyktige og motiverte skoleledere for å sikre en god skole. For
å heve kvaliteten
og
sørge for høy kompetanse i organisasjonen må skolelederen følge opp den enkelte
ansatte.
Skolene
i Viken skal ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og
læring. Skolen skal
ha
nulltoleranse for krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Viken Høyre vil
• videreføre satsingen på god ledelse og skolelederutdanning
• forsterke satsingen på etter- og videreutdanning av lærere
• vektlegge erfaringsutveksling mellom skoler på leder-,
lærer- og elevnivå
• arbeide for at yrkesfaglærere kan hospitere i bedrifter i
kortere perioder
• sørge for at rektor oppfyller lovens krav når det gjelder
tiltak mot mobbing, slik at alle elever
kan
ha en trygg skolehverdag
• sikre åpenhet om skolens resultater
• la elevene få evaluere undervisningen slik at den enkelte
lærer og skoleledelse får
informasjon
om elevenes vurdering av kvaliteten på undervisningen
Mangfold og valgmuligheter i skolen
Viken
Høyre vil ha en skole som gir reelle valgmuligheter for både elever, lærere og
skoleledelse.
Skolen
skal ta hensyn til mangfold og gi hver enkelt elev mulighet til å velge det hun
eller han selv
mener
er riktig for seg. For å sikre valgfrihet vil Viken Høyre arbeide for å
opprettholde et bredt
spekter
av fagtilbud i de videregående skolene.
De
som ønsker å fullføre videregående opplæring raskere enn på normert tid, bør få
muligheten til
det.
Grensene mellom ungdomsskolen og den videregående skolen må bygges ned slik at
det blir
mulig
for elever i ungdomsskolen å ta fag på videregående nivå. Samtidig må det være
mulighet for
at
elever i den videregående skolen kan få prøve seg i undervisningen på høgskoler
og universitet.
Viken Høyre vil
• innføre fritt skolevalg i Viken etter modell av Akershus
• søke om forsøksprosjekt med valgfritt sidemål i den
videregående skolen
• være positive til et mangfold av skoler i fylket, både
offentlige og private
• tillate at elever som trenger større utfordringer, kan ta
fag på høgskole eller universitet
• gi elever i ungdomsskolen muligheter til å ta fag på videregående
nivå
• styrke elevenes rett til tilpasset undervisning og gi rett
til nivåvalg, fortrinnsvis i fellesfagene
Viken
Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
5
• benytte støtteordninger og EU-programmer som Erasmus+ for
at elevene skal kunne delta i
internasjonale
prosjekter
• arbeide for å flytte skriftlig eksamen for avgangskullet
til før 17. mai, uten å redusere det
totale
antall undervisningstimer
• benytte fremtidsrettede digitale verktøy, inkludert
virtualiserings- og simuleringsteknologi,
for
å styrke undervisningen, særlig innen yrkesfag og på fagskolene
• utforske muligheten for en virtuell videregående skole som
støtte og utviklingsarena for
digitalt
støttet undervisning innen bredden av tilbudet i Viken
• styrke elevdemokrati og elevmedvirkning i den videregående
skolen, blant annet gjennom å
gi
elevråd og skoleutvalg mer innflytelse over skolens identitet
• etablere både ungdomsråd og fylkeselevråd
• sikre at alle skoler har en universell utforming som
bidrar til inkludering av mennesker med
nedsatt
funksjonsevne
• styrke samarbeidet med private videregående skoler for å
øke valgmuligheter og kapasitet
• bidra til å sikre et mangfold av utdanningstilbud i fylket
ved også å støtte de private
tilbudene
• legge til rette for etablering av egne videregående skoler
som satser på realfag, språk og
økonomi,
etter modell av toppidrettsgymnas
• åpne for at store kommuner kan overta ansvaret for
videregående skoler hvis de ønsker det
• gjennomføre et forsøksprosjekt med anonym retting av store
prøver og innleveringer
• gjennomføre et forsøksprosjekt med filming av muntlig
eksamen, slik at eleven har mulighet
til
å klage på karakteren som blir satt
• at elever ikke kollektivt kan meldes inn i en organisasjon
eller forening
• si nei til blokkeringer av lovlige nettsider på skolen
• legge til rette for at personer fra næringslivet kan
undervise i skolen over kortere perioder,
gjennom
for eksempel Lektor2-program
• vurdere å opprette e-sportslinje i den videregående skolen
Styrke yrkesfagene og fagskolene
Norge
trenger god tilgang på dyktige fagfolk i årene fremover. Viken Høyre vil ha
Norges beste
yrkesfagtilbud
som forbereder elevene og lærlingene på arbeidslivet. Derfor må opplæringen
henge
bedre
sammen med det yrket elevene utdanner seg til.
Viken Høyre vil
• satse på å etablere nye læreplasser og øke inntaket av
lærlinger i fylkeskommunens egen
organisasjon
og virksomheter
• oppdatere utstyrsparken på yrkesfaglige utdanningsprogram
slik at opplæringen blir relevant
for
arbeidslivet og elevene, og vurdere kompensasjonsordninger til bedrifter som
gjør
utstyrsparken
tilgjengelig for elever
• styrke innsatsen for flere læreplasser på
utdanningsprogram hvor det er økt behov for
faglært
kompetanse
• øke samarbeidet med lokalt næringsliv for å få en oversikt
over, og øke antallet, læreplasser i
egen
region
• arbeide for at fagbrev i landbruksfagene innføres for å
styrke kompetansen i næringen
Viken
Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
6
• videreføre fagkunnskap og sikre rekruttering til små
håndverksfag som ivaretar tradisjonelle
håndverksfaglige
teknikker, metoder og materialer, gjennom tilbudsstrukturen for fag- og
yrkesopplæringen
• arbeide for å utvide og markedsføre «Full opplæring» i bedrift
som et eget søkbart løp i den
videregående
skolen som gir fag- og svennebrev
• styrke samarbeidet mellom den videregående skolen og
bedriften som gjennomfører «Full
opplæring»
i bedrift, slik at opplæringsplanen samsvarer med den praktiske opplæringen
• gi yrkesfagelever mulighet til å ta fagbrev på engelsk
• skjerpe inn bruken av lærling klausuler i oppdrag som
utføres for Viken fylkeskommune, slik
at
lærlinger brukes i de aktuelle prosjektene
• sikre elevene på yrkesfag retten til å gi tilbakemelding
på opplæring i bedrift
• arbeide for at fagskolene har en sentral plass i den
regionale kompetanseplanleggingen
• styrke og fremheve fagskolen som leverandør av relevant
høyere yrkesfaglig utdanning
• at fagskoleutdanning skal foregå i egnede lokaler og
derfor ikke bør samlokaliseres med
videregående
skoler
• bruke yrkesopplæringsnemnda som en viktig partner for å
styrke kvaliteten i
yrkesopplæringen
i Viken
Livsmestring og fullført videregående skole
Viken
Høyre vil at elevene skal mestre skolehverdagen, og at de skal få riktig
tilrettelagt veiledning
dersom
de opplever utfordringer. Frafall i videregående skole er et stort problem, og
det er
forskjeller
regionalt blant skolene i Viken. Viken Høyre vil at innen 2030 skal minst ni av
ti elever som
begynner
i videregående opplæring, fullføre og bestå.
Viken Høyre vil
• ha bedre samarbeid mellom rådgivningstjenesten i skolen,
NAV og
karriereveiledningssentrene,
slik at de kan nå ut til flere elever
• videreutvikle ordningen med mobbeombud og miljøarbeidere
ved skolene
• beholde fraværsgrensen og sikre at den praktiseres likt
ved alle videregående skoler i Viken
• styrke skolehelsetjenesten slik at den er lett
tilgjengelig på alle videregående skoler i Viken
• forebygge psykiske helseplager ved å tilby hjelp fra et
psykisk helseteam ved skolene i
samarbeid
med kommunene
• ha flere alternative opplæringsarenaer hvor elever som
sliter med motivasjonen, får jobbe
praktisk
og variert som en del av skolehverdagen
• bedre overgangen og samarbeidet mellom ungdomsskole og
videregående skole, blant annet
ved
arbeide for at den enkelte elev og foreldre involveres mer aktivt det siste
året på
grunnskolen
• etablere gode ordninger for sommerskoletilbud og
leksehjelp for elever som ønsker det
• at det skal være nulltoleranse for alkohol og narkotika i
skolene, og at det forebyggende
arbeidet
styrkes
• stille strenge krav til rådgivere i den videregående
skolen og sørge for kompetanseheving for
karriererådgiving
der det er behov for det
• tilby et alternativ til den videregående skolen i kortere
perioder for elever som står i fare for
å
slutte, etter modell fra blant annet arbeidsinstituttet i Buskerud
Viken
Høyres fylkestingsprogram 2019-2023
7
Samarbeid og samskaping med næringsliv, kunnskapsinstitusjoner
og lokalsamfunn
Viken
Høyre ønsker å fremme verdien av samskaping med andre aktører i samfunnet i
større
utstrekning
enn i dag. Viken Høyre vil at fylkeskommunen som skoleeier tar initiativ til å
inkludere
næringsliv
og forskningsmiljøer i et samarbeid med skolene.
Viken Høyre vil
• utvikle temaskoler i samarbeid med næringslivet og i
tilknytning til klyngemiljøer i regionen
• legge til rette for at elever kan hospitere hos bedrifter,
høyere utdanningsinstitusjoner og
forskningsinstitusjoner
• arbeide for videreutvikling av entreprenørskap og
nyskaping som obligatorisk skoletilbud
• videreføre satsingen på Ungt Entreprenørskap og Ung Invest
• ta mer hensyn til arbeidslivets behov og muligheter for
læreplass når utdanningstilbudet
dimensjoneres,
og gjøre mer for å sikre arbeidslivets innflytelse på innholdet i
fagutdanningen
• støtte vitensentrene i fylket for å øke realfagsinteressen
• åpne for samarbeid om utbygging av undervisningsarealer
ved større etableringer som
industri/sykehus
o.l.