Dette har vi fått til på 100 dager

Øvre Eiker Høyre har ledet kommunen sammen med FrP, KrF og Venstre i 100 dager. Her presenterer vi hva vi har gjennomført de første 100 dagene.

Kommunestyregruppen i Øvre Eiker Høyre

Oppvekst

Hva har vi lovet?VedtakHvordan gjør vi det?Måloppnåelse
Å igangsette byggingen av ny barneskole på Loesmoen med svømmehall. Vedtatt i kommunestyret Skolen er under bygging og vil ferdigstilles til skolestart høsten 2025100 %
Å igangsette planlegging av utvidelsen av Ormåsen skole og barnehage med nye klasserom og større barnehage.
Vedtatt i budsjettet for 2024 den 13.12.23 Det bevilges penger til utvidelse av skolen og barnehagen allerede i 2024100 %
Å fremme forslag om en forpliktende plan med et opprustningsprogram for å renovere de øvrige skolene. Vedtatt i budsjettet for 2024 den 13.12.23 Planen skal utarbeides i løpet av første halvår 2024 og følges opp med bevilgninger i påfølgende år. Vestfossen ungdomskole og Ormåsen skoler er allerede i gang. 100 %
Å foreslå økte bevilgninger for å tilsette miljøarbeidere, flere lærere og å gi flere videreutdanning.Vedtatt i kommunestyret 07.09. 2023 og 13.12.23Vi øker grunnbemanningen i skole med 3 millioner kroner allerede i 2024.100 %
Politisk regnskap 100-dagersplanen oppvekst

Helse og velferd

Hva har vi lovet?VedtakHvordan gjør vi det?Måloppnåelse
Å fremme forslag om økte satser for fastlegene og flere hjemler. Vedtatt i kommunestyret 07.09. 2023 og 13.12.23 Det etableres to nye fastlegehjemler i Øvre Eiker. Tilskuddsordningene er styrket fra staten – og gjør oss i stand til å gi mer i tilskudd til fastlegene.100 %
Å få igangsatt planlegging av utbyggingen på Eikertun. Vedtatt 13.12.23 at utbygging skjer fra 2027-2031* Fremfor å bygge ut Eikertun nå, benytter kommunen en rammeavtale med Villa Skaar i Vestfossen og vil i løpet av 2024 kjøpe 24 plasser der. På denne måten øker vi antall heldøgns omsorgplasser raskere enn om vi skal bygge selv. Utbygging av Eikertun er derfor forskjøvet for å gi bedre sykehjemsdekning raskere i Øvre Eiker. 100 %
Å legge fram en plan for å etablere 16 nye plasser på Eikertun. Delvis vedtatt i budsjettet for 2024 den 13.12.23*Vi har vedtatt å bygge 8 av disse 16 plassene i 2024 på Eikertun. De øvrige plassene etableres i samarbeid med Villa Skaar Vestfossen. 100 %
Å fremme forslag om å utvide skolehelsejenesten med flere fagfolk.Vedtatt i budsjettet for 2024 den 13.12.23Vi fikk i 2022 flertall for å styrke UngArena med midler slik at vi kan gi et tilbud til barn og ungdom også utenfor skoletiden. Dette tilbudet er fra 2024 videreført i rammen for helse og velferd. Kunstkilden vil i 2024 få nye lokaler ved frivillighetens hus i Gamle Hokksund. Det øvrige tilbudet styrkes på skolene med lønns og prisvekst i 2024. 75 %
Politisk regnskap 100-dagersplanen helse
*

Kommunestyret har vedtatt å kjøpe 25 plasser ved Villa Skaar før Eikertun bygges ut. Dette vil gi raskere tilgang på sykehjemsplasser og utnytte allerede eksisterende kapasitet i kommunen som et supplement til kommunens egne plasser. Utbygging på Eikertun er flyttet til neste økonomiplanperiode.

Bomiljø

Hva har vi lovet?VedtakHvordan gjør vi det?Måloppnåelse
Å få vedtatt ny områdeplan for Ormåsen med ny utbyggingsretning. Representantforslag vedtatt 13.12.23 i kommunestyret Kommunedirektøren får i oppdrag å igangsette planleggingen av områdeplanen. 100 %
Å fremme forslag om å igangsette planarbeid for sikker skolevei ved Vestfossen-skolene med helhetlig kjøremønster og parkering. Representantforslag fremmet til kommunestyrets første møte i 2024 Kommunedirektøren får i oppdrag å igangsette utvikling av området rundt vestfossen skole.100 %