Ås Høyres program 2023-2027

Et samfunn med muligheter for alle

Vårt program tar utgangspunkt i Høyres ideologi:

Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket. Hver enkelt skal ha størst mulig frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv og sin egen fremtid basert på respekt for andre og for fellesskapet.

Samfunnet er mer enn stat og kommune. Det består av små og store fellesskap, fra familie og lokalsamfunn til nasjonale og internasjonale fellesskap. Samfunnet bør skapes og utvikles nedenfra, basert på frihet, ansvar og muligheter for enkeltmenneskene, familiene, bedriftene, frivillige organisasjoner og lokalmiljøet.

Ås består av mennesker med ulik kulturell bakgrunn. Høyre mener at mangfold og forskjellighet er en kilde til utveksling av ideer, fornyelse og kreativitet. Valgfrihet er en naturlig del av å kunne bestemme over eget liv.

Vi har arvet et samfunn bygget på tillit, åpenhet og små forskjeller, et samfunn med høy verdiskaping og med velutbygde velferdsordninger. Det er vår plikt å ivareta og videreutvikle dette samfunnet for fremtidige generasjoner. Vi vil forandre for å bevare. Med det mener vi at vi må beskytte og bevare grunnleggende verdier knyttet til menneskeverdet, demokratiet og rettsstaten. Vi må gjøre nødvendige endringer av hensyn til klima og miljø, økonomisk og sosial bærekraft og velferden til fremtidige generasjoner.

Høyre legger vekt på kontinuitet mellom fortid og fremtid. Vår generasjon er bindeleddet mellom tidligere og kommende generasjoner. Forvalteransvaret forplikter vår egen generasjon til å sørge for at våre etterkommere får minst like gode muligheter som vi selv har.

En forutsigbar rettsstat, der menneskers grunnleggende rettigheter beskyttes, og der loven og samfunnets institusjoner ikke undergraves eller utfordres av rene makthensyn eller av økonomiske hensyn, er en uunnværlig forutsetning for et fritt og godt samfunn.

Vår politikk bygger på dette verdigrunnlaget:

• Tillit til enkeltmennesket, samfunnet styrker enkeltmennesket
  • Frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv
  • Respekt for andre og for fellesskapet
  • Samhold og solidaritet mennesker imellom
  • Omsorg for den som trenger det
  • Samspill mellom personlig frihet, sosialt ansvar og de private og offentlige fellesskapene
  • Makt og ansvar plassert så nært den enkelte og familien som mulig

Nye ideer og bedre løsninger for Ås

Ås kommune står overfor flere utfordringer som løses best med Høyres politikk. Vi ser dette som våre hovedutfordringer, som vi vil prioritere i den kommende kommunestyreperiode.

Ung i Ås

Ås Høyre ønsker at kommunen skal starte et prosjekt for barn og unge bosatt i Ås kommune. «Ung i Ås» skal være et lavterskeltilbud og en arena utviklet på brukernes premisser.

Vi ønsker at alle barn og unge skal ha mulighet til å delta på minst én fast fritidsaktivitet.

Gjennom Ung i Ås vil vi sikre at kommunens ungdom skal ha en lavterskel-arena ved behov for råd, samtale, praktisk hjelp og behandling. Vi ønsker å samarbeide med fritidsklubbene, og tilby gratis kurs-, gruppe- og aktivitetstilbud sammen med flere aktører i kommunen.

Vi ønsker at kommunen samarbeider med brukerne, det lokale næringsliv, frivillige, lag, foreninger, NAV og fagpersoner om tilbudet.

Økonomi

Kommunens økonomiske utfordringer må løses uten eiendomsskatt på bolig. Eiendomsskatt er en usosial skatt som ikke hensyntar den enkeltes betalingsevne.

Det må bli lettere å etablere og utvikle ny næring i kommunen.

Ås kommune må få en stabil og forutsigbar økonomi, uten de store svingningene vi har sett de siste årene, og Høyre vil ha dette i fokus.

Brukeren i fokus

Høyre ønsker en helsetjeneste som setter brukeren i fokus. I møte med helse- og omsorgstjenestene skal brukere og pårørende aktivt få delta i vurderinger og beslutninger om egen behandling og oppfølging.

Den enkeltes behov skal møtes, og pasientens medbestemmelsesrett og behov for informasjon, forutsigbarhet og trygghet skal ivaretas. Pårørende er en viktig ressurs, og brukermedvirkning kan bidra til å få økt treffsikkerhet og bedre kvalitet i helse- og omsorgstjenestene.

Kapittel 1: Utdannelse og oppvekst

En god og trygg start for alle

Barnehage er et viktig pedagogisk og sosialt tilbud som skal stimulere til lek og utvikling på barns premisser. Både de private og de kommunale barnehagene er viktige samfunnsressurser. Barnehagetilbudet i Ås bør være differensiert, med fleksible åpningstider og et variert tilbud.

Tidlig innsats må begynne i barnehagen, med pedagoger og opplegg som forbereder barnet til skolestart. Barnehagen må overlevere barnet til skolen med tilstrekkelig informasjon til at skolen kan gi barnet et best mulig utgangspunkt fra første dag.

De ansatte skal få tilbud om faglig utvikling og mulighet til å styrke kompetansen gjennom etter- og videreutdannelse.

Ås Høyre vil:

• at alle barnehagelærere, barnehageansatte og ledere i barnehagene bør ha relevant kompetanse. Ansatte med kompetanse som ikke oppfyller dagens krav, skal tilbys etterutdannelse.
  • at kommunen skal tilby fleksibelt barnehageopptak gjennom året.
  • styrke barnehagene gjennom å gi midler til flere spesialpedagoger og miljøarbeidere.
  • tillate etablering og drift av private og ideelle barnehager i Ås kommune.

En skole der alle kan lykkes

Som en av få norske kommuner kan Ås tilby læring fra barnehage til doktorgradsnivå. Ås kommune skal være kunnskapskommunen og regionens innovasjonsmotor. Høyre vil at skolene i Ås skal være av de beste i landet. Undervisningssektoren må ha ressurser til å gi alle elever gode basiskunnskaper i lesing, skriving og matematikk, som er vesentlig for læring i alle fag.

Lærernes pedagogiske og faglige kvalifikasjoner er avgjørende for at elevene skal lykkes på skolen, og kommunen må legge til rette for å trekke til seg og beholde de beste lærerne. Høyre vil at lærerne skal tilbys etter- og videreutdannelse, og har som mål at alle lærere skal ha fordypning i fagene de underviser i. Høyre vil at Ås kommune skal ha et godt arbeids- og fagmiljø med fleksibilitet i læringsmetoder tilpasset den enkelte elev.

Høyre vil ha en skolefritidsordning med god kvalitet og ha i fokus lek, kultur, fritidsaktiviteter og leksehjelp som støtte til undervisningen. Relevante tiltak i skolen må også gis til barna i SFO.

Høyre vil jobbe for å redusere frafallet i ungdomsskolen, med særlig innsats rettet mot skolevegring. Elever som ikke finner seg til rette i ungdomsskolen, må i perioder få andre undervisningstilbud for å hjelpes tilbake til et normalt skoleløp.

Høyre vil at barnehager og skoler skal samarbeide tett om barnas overgang til skolen, og at ungdomsskoler og den videregående skole skal samarbeide enda bedre om overgangen til videregående.

Ås Høyre vil:

• ha nulltoleranse for mobbing, trakassering og uakseptabel adferd.
  • at elevene skal ha tilgang til tidsriktig utstyr og undervisningsmateriell.
  • ha skoler som er store nok til å utvikle og ivareta fagmiljøer og være attraktive for pedagoger.
  • bygge ut Sjøskogen skole slik at den er tilpasset dagens behov for undervisnings- og spesialrom.
  • tilrettelegge for etter- og videreutdannelse av lærere, samt tilby pedagogisk etterutdannelse til annet undervisningspersonell med relevant faglig utdannelse og kompetanse.
  • ha tilbud om leksehjelp på SFO.
  • ha fritt skolevalg.
  • at all spesialundervisning skal utføres av pedagoger med relevant kompetanse, og i minst mulig grad isolere den enkelte elev fra klassen.
  • at skolene skal ha sosialfaglig personale og dyktige spesialpedagoger som kan følge opp utfordringer i læringsmiljøet.
  • at alle skal ha en trygg og god skolevei.
  • tilby alternative opplæringstilbud for å tilrettelegge for at flest mulig fullfører ungdomsskolen.
  • at alle elever skal ha et individuelt tilpasset undervisningstilbud som muliggjør at alle kan få utviklet sitt potensial.
  • styrke skolehelsetjenesten med større tilstedeværelse av helsesykepleier.

Ung i Ås

Gjennom Ung i Ås vil vi sikre at kommunens ungdom skal ha en lavterskel-arena ved behov for råd, samtale, praktisk hjelp og behandling. Vi ønsker å samarbeide med fritidsklubbene og tilby gratis kurs-, gruppe- og aktivitetstilbud sammen med flere aktører i kommunen.

Vi ønsker at kommunen skal samarbeide med brukerne, det lokale næringsliv, frivillige, lag, foreninger, NAV og fagpersoner om tilbudet.

Ås Høyre vil:

• ha en fritidskortordning eller stipendordning som sikrer at alle skal kunne delta på fritidsaktiviteter uavhengig av sin økonomi.
  • at kommunen skal tilby flere sommerjobber for ungdom.
  • at kommunen skal være en formidler for ungdom gjennom tett samarbeid med næringsliv, NMBU, lag og foreninger om praksisplasser og elevbedrifter.
  • tilby gratis kurs-, gruppe- og aktivitetstilbud i samarbeid med flere aktører i kommunen.

Kapittel 2: Helse og omsorg

Et godt og verdig tilbud med brukeren i fokus

Høyre ønsker en helsetjeneste som setter brukeren i fokus. I møte med helse- og omsorgstjenestene skal den enkeltes behov sikres, og pasientens medbestemmelsesrett og behov for informasjon, forutsigbarhet og trygghet skal ivaretas. Høyre skal satse på forebyggende helsearbeid, og vil opprettholde helsestasjonen for ungdom og studenter og styrke skolehelsetjenesten. Vi skal styrke det forebyggende arbeidet mot narkotika og arbeide for et bedre ettervern.

Frivillige organisasjoner gjør en uvurderlig innsats, og Ås kommune må fortsette med og videreutvikle samarbeidet med frivilligheten.

Høyre vil arbeide for at den som trenger bistand, skal ha færrest mulige hjelpere å forholde seg til.

Høyre mener helsetjenestene må rustes opp for å møte morgendagens utfordringer. Vi vil jobbe målrettet med å styrke helsetjenestene ved å investere i ansattes kompetanse og ny teknologi.

Ås Høyre vil:

• legge til rette for økt grad av brukermedvirkning.
  • legge til rette for initiativ som kan forebygge ensomhet.
  • styrke rusomsorgen ved tettere oppfølging av brukere.
  • styrke arbeidet med å forebygge psykiske lidelser, spesielt hos ungdom og studenter.
  • undersøke muligheten for å inngå samarbeid med nabokommunene om barnevernstjenesten.
  • støtte og jobbe for etablering av bofellesskap hvor beboerne kan kjøpe leilighet med felles oppholds- og aktivitetsarealer innendørs og utendørs.
  • legge til rette for fritt brukervalg ved at brukerne kan velge om de vil benytte private aktører eller det kommunale tilbudet.
  • at familier og pårørende til personer med nedsatt funksjonsevne skal ha en koordinator å forholde seg til i kommunen.
  • jobbe for et godt og verdig tilbud til unge med demens og psykiske utfordringer, gjerne i samarbeid med kommunene rundt oss.
  • gi alle som ønsker og trenger det, rett til enkeltrom i institusjon.

Et aldersvennlig lokalsamfunn

De fleste av oss ønsker å leve mest mulig selvstendig, uten større innblanding fra det offentlige. Høyre vil at samfunnet vårt skal bli mer aldersvennlig. Det innebærer både at kommunen skal legge til rette for en aktiv alderdom, blant annet ved å skape flere sosiale møteplasser, og at pleietrengende eldre skal få møte en kompetent helsetjeneste som gir dem valgfrihet og medbestemmelse.

For Høyre handler det å skape et aldersvennlig samfunn om hva vi kan gjøre for at hver enkelt skal kunne bruke ressursene sine i møte med alderdommens utfordringer og muligheter. En viktig forutsetning er at de tilbys verktøy til å være digitale brukere, bli inkludert i arbeidsliv og lokalsamfunn, og gis mulighet til kompetansepåfyll.

Samtidig er det viktig at det offentlige har gode hjelpe- og omsorgstilbud når behovet melder seg og helsen svikter. Man slutter ikke å være et individ når man flytter inn på sykehjem eller får behov for hjelp i hverdagen. Høyre ønsker at helsetjenesten skal ha nok ressurser til å la den enkelte få medbestemmelse i hverdagen helt til livets slutt. Dette forutsetter at kommunen spiller på lag med og tilrettelegger for frivilligheten, og at eldre fritt kan få velge mellom offentlige og private tilbud.

Mange eldre kan føle seg ensomme i hverdagen eller føle seg utrygge hjemme fordi huset ikke er godt nok tilrettelagt. Skal Ås bli et mer aldersvennlig samfunn, må vi ha bedre løsninger som tilrettelegger for alderdommen.

Ås Seniorsenter og Nordby Eldresenter gir mange eldre meningsfullt innhold i hverdagen, gjennom sosial stimulans og tilbud om aktivitet. Høyre ønsker derfor at sentrene skal drives etter brukernes ønsker og på deres premisser.

Ås Høyre vil:

• at stortingsmeldingen Leve hele livet, og Verdighetsløftet skal være førende for vår seniorpolitikk.
  • gi alle som ønsker og trenger det, rett til enkeltrom i institusjon.
  • at eldre i alle institusjoner skal få middag til middagstid og få større mulighet til å velge hva de vil spise og drikke.
  • arbeide for at den som trenger bistand, skal ha færrest mulige hjelpere å forholde seg til.
  • innføre fritt brukervalg i de hjemmebaserte tjenestene, slik at man fritt kan velge mellom offentlige og private leverandører.
  • at alle eldre i institusjon skal ha tilbud om minst én time aktivitet hver dag basert på egne interesser og ønsker.
  • at kommunen skal tilby omsorgsteknologi til hjemmeboende eldre.
  • arbeide for at det kan etableres bokollektiver for eldre.
  • innføre fleksible avlastningsordninger for pårørende og også tilby tjenester på kveld og natt.
  • gi god informasjon om planlagte aktiviteter for eldre.

Kapittel 3: Klima og miljø

En grønnere kommune

Høyre ønsker at Ås skal være en foregangskommune innen miljø og miljøvern. Utbygging og arealplanlegging i Ås skal skje på en bærekraftig måte. Vi ønsker å gjøre det enklere å ta klima- og miljøvennlige valg i hverdagen.

Veksten i kommunen vil gi parkeringsutfordringer ved arbeidsplassene og for pendlerne, og det er viktig med alternativer til å bruke bil. For å få flere til å velge kollektivtransport må det legges til rette for at man i hverdagen kan parkere bilen og velge buss eller tog videre. Pendlerparkering gjør at flere får mulighet til å velge kollektivt.

Det må legges bedre til rette for bruk av sykkel både langs deler av det kommunale veinettet og langs fylkesveiene. Samarbeid mellom kommunene i Follo og med Akershus fylkeskommune er viktig for å sikre en felles satsing på en helhetlig og sammenhengende infrastruktur for sykling i hele regionen På de mest trafikkerte strekningene må det finnes gode løsninger for å skille gående og syklende.

Ås Høyre vil:

• stille strenge krav til klima, miljø og bærekraft ved kommunens anskaffelser og utbyggingsprosjekter, herunder at anleggsplasser bør være utslippsfrie.
  • ta vare på gode tur- og rekreasjonsområder.
  • arbeide for utbygging av bolig og næring langs kollektiv- og veiakser.
  • ha tettere dialog med Ruter og VY for optimalisering av kollektivtransporten.
  • gi innbyggere mulighet til å velge avfallsbeholdere for glass og metall.
  • ha gode parkeringsmuligheter ved kollektivknutepunktene Korsegården, Nygårdskrysset, Vinterbro og Ås stasjon.
  • arbeide for bussterminal på Vinterbro, for lokale-, regionale og flybussruter.
  • arbeide for bedre kollektivtilbud i hele kommunen, for eksempel direkte bussforbindelse mellom Vinterbro og Ås sentrum.
  • at nye offentlige bygg skal varmes opp ved hjelp av klimanøytrale oppvarmingskilder.
  • at kommunens tjenestebiler skal bruke miljøvennlig drivstoff, og at det fortrinnsvis skal anskaffes nullutslippsbiler.
  • vurdere ENØK-tiltak i kommunens bygg der det er hensiktsmessig, herunder vurdere bruk av solceller og solfangere på nye bygg, ved rehabilitering av eksisterende bygg og ved skifte av tak
  • at gang- og sykkelveier skal være universelt utformet.

Vi skal redde Oslofjorden!

Høyre vil redde Oslofjorden! Fjorden vår er i ferd med å dø. Sjøfugl og fisk dør, og tareskogene og skalldyrene er i ferd med å forsvinne. Fra tid til annen må det innføres badeforbud grunnet utbrudd av kjøttetende bakterier. I tillegg til samarbeid om lokale tiltak vil Høyre løfte dette opp på et regionalt og nasjonalt nivå for å sørge for tiltak i områder utenfor vårt distrikt som påvirker fjorden.

Som lokalpolitikere kan vi ikke stå og se på at en naturkatastrofe utspiller seg langs kysten vår. Høyre vil spille på lag med næringslivet, frivilligheten og nabokommunene for å kurere fjorden. Oslofjorden kan bli en suksesshistorie hvis politikerne vil det nok. Vi i Høyre er klare til å gjøre vår del av jobben.

Felles målsetting og samarbeid om tiltak for hele Østlandsområdet må til for å oppnå resultater.

Ås Høyre vil:

• samarbeide med kommunene langs fjorden om en nullutslippsplan for kloakk.
  • arbeide for at tilstanden til Oslofjorden settes på dagsordenen på et nasjonalt nivå.
  • begrense avrenningen fra landbruket
  • arbeide for mer restaurering av den marine natur.
  • arbeide for en ordning med gratis avfallslevering i forbindelse med frivillige dugnader med opprydning.

Kapittel 4: Idrett, kultur og frivillighet

Idrettsglede og god folkehelse for alle

Idrett og frivillig deltagelse beriker menneskers liv. Idretten er Norges største folkebevegelse, og er spesielt viktig for barn og unge. Deltagelse motvirker utenforskap og bidrar til god folkehelse, samhold og inkludering. Frivilligheten skaper lokalt engasjement og fellesskap.

Ås Høyre ønsker å legge til rette for størst mulig frivillig engasjement i idretts- og friluftslivet. Gjennom frivilligheten oppnår vi sosial tillit, arenaer for inkludering og hverdagsintegrering. Idrett og friluftsliv skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av den enkeltes økonomi og sosiale bakgrunn.

Ås Høyre ønsker bedre og tettere samarbeid med de frivillige organisasjonene. Idrettslagene og klubbene må i større grad enn i dag bli lyttet til og få ta del i planarbeidet for utviklingen av kommunens fremtidige idrettsanlegg og arenaer.

Høyre vil at kommunen skal fortsette det gode samarbeidet med Skiforeningen og Ås Turlag (DNT) om det lokale skiløype- og stinettet.

Ås Høyre vil:

• at idrettslagene i større grad skal få mulighet til å styre og drifte idrettsanlegg.
  • at Ås kommune skal ha utstyr for sport og friluftsliv til utlån, både til skoler og privatpersoner.
  • arbeide for tilstrekkelige fasiliteter for idretten i Ås kommune i samarbeid med idrettslagene, frivilligheten og næringslivet.
  • bygge ny, tidsmessig svømmehall i Ås kommune.
  • legge til rette for nærmiljøtilskudd til frivillige, vel, lag og foreninger.
  • støtte prosjekter som gjør at personer med funksjonsnedsettelse lettere kan delta i fritidstilbud.
  • samarbeide med nabokommuner om idrettsanlegg.

Kulturkommunen Ås

Kultur forankrer oss i vår felles historie, utfordrer oss og åpner opp for det ukjente. Høyre ønsker et kulturliv preget av nyskaping, kvalitet og talentutvikling. Det krever sterke kulturinstitusjoner, økt mangfold av aktører og god talentutvikling. Den norske kulturarven må ivaretas. Ås Høyre ønsker et kulturliv som er tilgjengelig for alle.

Et mangfoldig kunst- og kulturliv bidrar til samfunnsdebatten, kan virke som et korrektiv, og beriker menneskers liv. Kulturlivet utfordrer og påvirker kulturen. Kulturlivet må utvikles på egne premisser.

Ås Høyre vil:

• at flest mulig skal få mulighet til å delta på Kulturskolen.
  • arbeide for et kulturliv som er tilgjengelig for alle.
  • at bibliotekene fortsatt skal være en viktig kulturformidler og ha en aktiv rolle i moderniseringen og utviklingen av tilbud.
  • arbeide for at bibliotekene skal ha minst samme tilbud og åpningstider som i dag.
  • bruke Attraktive Ås for å videreutvikle initiativer som Smak Ås.
  • at kommunen skal legge til rette for at lokale aktører kan arrangere festivaler og aktiviteter.
  • utvide skjenketidsbestemmelsene, slik at utelivet i Ås kan ha samme vilkår som kommunene rundt oss.

Kapittel 5: Mangfold og inkludering

Mangfolds- og inkluderingskommunen

Ås Høyre skal legge til rette for at alle kan delta i samfunnet. Personer som av ulike årsaker står utenfor, må bli sikret tilrettelegging og hjelp. Arbeid gir velferd og inkludering.

Ås Høyre skal legge til rette for at alle barn og unge får anledning til å delta i fritidsaktiviteter og på sosiale arenaer.

Kommunen har ansvar for å bidra til bosetting og inkludering av flyktninger og mener at kvalitet i integreringsarbeidet må settes foran kvantitet. For å få til en vellykket bosetting og integrering er det viktig at flyktninger får hjelp til å komme i arbeid eller utdannelse for å bli selvstendige raskest mulig.

Høyre skal sikre at ansatte i barnehage, grunnskole, skolehelsetjeneste og andre førstelinjetjenester som møter unge, har oppdatert kompetanse innen LHBTIQ-relaterte temaer og utfordringer.

Ås Høyre vil:

• innføre aktivitetskort for barn i familier med vedvarende lavinntekt.
  • arbeide for å gjøre strender og tur- og rekreasjonsområder tilgjengelige for personer med nedsatt funksjonsevne.
  • arbeide for et dagtidstilbud for unge som står utenfor arbeid og utdannelse.
  • ha en rask og målrettet innsats for å gi nyankomne flyktninger opplæring i norsk språk og kultur, og bistand til å komme i arbeid.
  • at det skal være nulltoleranse mot diskriminering, forskjellsbehandling og hatytringer i kommunen.
  • legge til rette for etablering av husbankfinansierte borettslag eller sameier for personer med nedsatt funksjonsevne, på beboernes premisser og behov.
  • sette i gang en inkluderingsdugnad der minst 5 % av nyansettelsene i kommunen skal være mennesker med hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne.

Kapittel 6: Økonomi og utvikling

Bærekraftig økonomi

Høyres overordnede mål er at fremtidige generasjoner skal kunne overta en sunn og bærekraftig kommuneøkonomi som ruster dem bedre til å løse fremtidens utfordringer. Dette må løses uten eiendomsskatt på bolig. Eiendomsskatten er en usosial skatt, som ikke tar hensyn til den enkeltes betalingsevne.

Høyre mener kommunens økonomiske utfordringer må løses gjennom sterkere prioriteringer og strammere økonomistyring i tillegg til en økning av kommunens inntekter ved økt tilflytting. Lovpålagte oppgaver må prioriteres.

Ås Høyre vil:

• avskaffe eiendomsskatt på bolig.
  • tilrettelegge for en fornuftig vekst, slik at vi kan øke innbyggerantallet.
  • samarbeide med og benytte private aktører der de kan levere bedre løsninger enn det offentlige.
  • arbeide for samarbeid med nabokommunene der det er hensiktsmessig, og der tjenestene blir bedre.
  • tilrettelegge for bruk av ny teknologi i prosessen med omstilling og effektivisering.

Et Ås for alle

Ås er utpekt som en av «regionbyene» i Stor-Oslo, og har et universitetsmiljø som vokser både i antall studenter og ansatte. Dette bidrar til vekst og gir nye muligheter.

Høyre vil legge til rette for variert boligbygging, ulike tomtestørrelser og boliger for mennesker i ulike livsfaser. Fortetting i etablerte boligområder må gjøres slik at områdene ikke mister vesentlige kvaliteter.

Nye boligprosjekter må inneholde et rimelig antall bilparkeringsplasser, slik at gateparkering i boligområder unngås. Parkeringsbehovet i sentrum må løses ved at parkering legges i parkeringshus. Behovet for fremkommelighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne må ivaretas.

Utvikling av sentrum må sikre attraktive uteområder og møteplasser med tilstrekkelig bebyggelse til at servicenæringer ønsker å etablere seg.

Høyre vil sikre innbyggerne gode offentlige tjenester uten å innføre nye skatter. For å få det til må kommunen drives så effektivt og rasjonelt som mulig. Kommunen må digitaliseres og ta i bruk digitale hjelpemidler som gir innbyggerne enklere og bedre tjenester.

Ås kommune er en stor arbeidsgiver, og skal være en attraktiv arbeidsplass.

Ås Høyre vil:

• legge til rette for bygging av rimelige førstehjemsboliger.
  • opprette et kommunalt eiendomsselskap til å forvalte kommunens eiendommer og hindre ytterligere forfall av bygningsmassen.
  • utfordre overordnede myndigheters areal- og transportplaner, slik at det blir mulig å utvikle større deler av kommunen.
  • legge til rette for ulike boformer og variert boligbebyggelse, som for eksempel rekkehus og småhus.
  • arbeide for god utnyttelse av arealer avsatt til boligformål.
  • utrede mulighetene for en ringvei utenom sentrum.
  • legge til rette for høy utnyttelse av sentrumsnære boligtomter.
  • tenke helhetlig om etablering av møteplasser i utbyggingsprosjekter, slik at alle aldersgrupper får et tilbud i sitt område.
  • sikre grønne lunger i større utbyggingsprosjekter.

Kapittel 7: Innovasjon og næring

Attraktive Ås

Ås skal være en ja-kommune, som tilrettelegger for innbyggere, vekst og næring, og være en forutsigbar kommune for innbyggerne, for internt og eksternt næringsliv og for offentlige institusjoner.

Høyre ønsker et variert næringsliv i hele kommunen. Vi skal ha langsiktige visjoner, sikre vekst og samtidig klare å bevare miljøverdiene som ligger i et levende jord- og skogbruk i kommunen.  Høyre vil fremme og tilrettelegge for nye arbeidsplasser gjennom et nært samarbeid mellom kommunen, NMBU og de andre forskningsmiljøene, samt næringslivet i hele kommunen.

Høyre vil jobbe for en utvikling av sentrum som er attraktiv for alle aldersgrupper. Sentrum bør ha et variert servicetilbud og et hotell som vil bygge opp under aktiviteten rundt universitetsmiljøet og næringslivet.

Høyre vil arbeide for at Ås, i samarbeid med næringslivet og utdannelses- og forskningsmiljøene på Campus Ås, skal bli regionens innovasjonsmotor.

Ås Høyre vil:

• at kommunen skal jobbe sammen med NMBU for å videreutvikle Campus Øst.
  • etablere et næringsråd bestående av næringsliv og politikere, etter Kongsberg-modellen.
  • arbeide for å finne en løsning på behovet for fremtidig næringsareal.
  • legge til rette for næringsutvikling langs E6 og E18 og videreutvikle eksisterende næringsområder i kommunen.
  • at Ås kommune skal bruke og prøve ny teknologi der det gir fordeler.
  • arbeide for å få et hotell i sentrum.
  • legge til rette for flere kontorbygg og kontorarbeidsplasser i nærheten av stasjonen.
  • at kommunen skal føre en offensiv og aktiv næringspolitikk og være en attraktiv kommune for etablering av nye arbeidsplasser.
  • fjerne eiendomsskatt på næring, verk og bruk så snart det blir mulig.