Asker hele livet :-)

Vi må sammen skape gode arenaer for aktivitet og felleskap, vi har allerede mange gode tilbud i Asker, sa Lindgren på et møte på innbyggertorget på Slemmestad.

Det var mange interesserte fremmøte på innbyggertorget i Slemmestad som fikk høre utvalgsleder for Velferd, Cecilie Lindgren snakke om hvordan man jobber sammen i Asker for å skape et aldersvennlig samfunn.

Det var Asker demensforening som hadde invitert til det åpne møtet. – Vi er opptatt av å tilrettelegge for gode tjenester og avlastningstilbud til personer med demenssykdom og deres pårørende, sa Lindgren blant annet.

Vi er opptatt av å åpne opp våre bo og omsorgssentre for lokalsamfunnet og frivilligheten. Frivilligheten skaper imponerende mye flott og variert aktivitet, som konserter, maling turer og annen underholdning. Det er frivillighetskoordinatorene som har kontakten med frivilligheten, det er en satsing i Asker, opplyste Lindgren. Og opplyste videre at dette frigjør helseressurser til omsorgsoppgaver.

Hun viste oversikt over Velferdssektoren i Asker, og viste til at det er en stor og kompetent organisasjon. Det utføres hver uke mer enn 11500 hjemmebesøk i helseomsorgen for hjemmeboende eldre i Asker. Hvis samfunnet fortsetter med å gjøre alt på samme måten som i dag så vil det bli vanskelig å få nok personell, opplyste Lindgren.

Men vi skal ikke gjøre alt som vi har gjort før, og temaplanen for å skape et aldersvennlig samfunn viser retningen.

Tettstedsutvikling og hvordan vi bor er viktig. Derfor er utvikling av flere sosiale boformer viktig. Dette jobber vi mye med i Asker, sa Lindgren.

Samtidig er det viktig at vi anerkjenner de eldre som den store ressursen de utgjør, sier Lindgren.

De eldre i Asker får stadig bedre helse, er bedre utdannet, blir stadig mer økonomisk uavhengig og har mindre behov for hjelp fra det offentlige. De er en viktig ressurs for lokalsamfunnet. Å ha et sted å være, en klubb og gå til, et idrettslag eller historielag, kor, eller andre hyggelige aktiviteter vet vi forbedrer livskvaliteten. Derfor er det så hyggelig at slike tilbud nå stadig blir mer og mer utbredt. De eldre kan også bli en viktig målgruppe for næringslivet. Det kan bli lønnsomt å tilby varer og tjenester som de eldre etterspør, sier Lindgren.

Videre ligger det tre nye sentre for heldøgnsomsorg inne i Askers planer, sier Lindgren.

Det var mange gode spørsmål og stor interesse på dagens møte!

Se innsikt

Frem et innlegg