Aktiv fremtid i Asker – en spennende idrettsfremtid ligger foran oss :-)

Med fjorårets vedtak har vi fått to fremtidsrettede og gode planer for Asker, skriver ordfører Lene Conradi (H) i Budstikka. Foto: TRINE JØDAL https://www.budstikka.no/debatt/drengsrud/foyka-utbyggingen/aktiv-fremtid-med-drengsrud-og-foyka-elvely/s/5-55-625139

Idrett. Historiske vedtak legger grunnlag for bærekraftig utvikling av Asker.

I 2017 fattet Asker kommunestyre to historiske vedtak. Vi er i havn med to milepæler – reguleringsplan for Føyka/Elvely og reguleringsplan for Drengsrud. Det har vært lange og grundige prosesser. Planene er knadd og formet i nær og konstruktiv dialog mellom partene, blant annet Asker Skiklubb og Asker kommune.

Grunneierne og planmyndighetene har hele tiden vært godt organisert, og prinsipper og rammer har løpende vært forankret i våre styrende organer. Utgangspunktet var i sin tid at Skiklubben ønsket å utvikle Føyka-området, samtidig som kommunen diskuterte videreutviklingen av Asker sentrum. Gjennom idéseminarer og gode diskusjoner ble man enige om å jobbe videre med de løsninger som i 2007 ble nedfelt i kommuneplanen: sentrumsutvidelsen på Føyka og idrettsparken på Drengsrud.

Med fjorårets vedtak har vi fått to fremtidsrettede og gode planer for Asker. Føyka/Elvely-planen er applaudert fra mange hold, både fra fagfolk og myndigheter. Føyka/Elvely er en naturlig og nødvendig utvikling av sentrum. Dette er en regional knutepunktutvikling rundt landets 5. mest trafikkerte jernbanestasjon, helt i tråd med internasjonale og nasjonale føringer, godt forankret i FNs bærekraftsmål. Vi utvikler kommunens viktigste servicesenter med næring, tjenester og boliger. Dette er byutvikling med mennesket i sentrum, der fotgjengere i alle aldre skal prege gatebildet.Asker sentrum forsterkes som møteplass, med torg og parker, med aktivitets- og kulturtilbud. Samtidig er vi opptatt av å bevare vår identitet som bygd – og videreutvikler Asker sentrum som «byen i bygda», et tettsted med urbane kvaliteter, uten at vi definerer Asker som by.

En viktig forutsetning for sentrumsplanene er at Skiklubbens nye arealer skal gi klubben utviklings- og vekstmuligheter som Føyka alene ikke vil kunne gi. Samtidig skal fremtidens Føyka fortsatt være tilrettelagt for og preget av både fysisk aktivitet og idrett. Vi legger bevisst til rette for fortsatt fysisk aktivitet i gatene og plassene på Føyka. Disse premissene ble definert allerede i arkitektkonkurransen i 2011, der mottoet var «Tett by, åpen park og idrettsglede». Og vi skal fortsatt ha en stor fotballarena med all den aktiviteten den utløser midt i smørøyet av sentrum. Tradisjonen fra Føyka skal også ivaretas på Drengsrud. Her skal vi utvikle neste generasjon idrettspark. Drengsrud friidrettsstadion med åtte løpebaner åpner for nasjonale mesterskap, tre-fire store kunstgressbaner tilrettelegger for et mylder av ballek, og med mulighet for islegging kan kanskje bandy få en renessanse i Asker. Flerbrukshallen gir et etterlengtet tilbud til inneidrettene i dette området, og Drengsrudkollen som inngangsport til marka, åpner for skilek vinterstid og friluftsliv sommerstid. Her ligger mulighetene til rette for sambruk mellom skole, nærmiljø, kirke og idrett, sentrumsnært og samtidig tett på Vardåsmarka.

Å legge en idrettspark midt i et slikt landskap er unikt. Her kan vi virkelig skape et eldorado for barn og unge, for idrettsglede, folkehelse og friluftsliv, for samvær og fellesskap. Asker har en aktiv befolkning, og det er mye takket være vårt solide idrettsmiljø. Vi har mye å takke Asker Skiklubb for. Klubben bygger kultur og fellesskap, tar vare på våre barn og unge, løfter frem gode verdier og legger til rette for folkehelse og samhold. Vi ønsker at denne identitetsskaperen blomstrer videre. Idrettsparken åpner nye muligheter for askerbøringer, askeridretten og for Asker Skiklubb.Parallelt med Drengsrud-planene utvikles for tiden også en rekke andre idrettsanlegg, på Høn, Risenga, Vettre og Dikemark.I samarbeid med de mange idrettslag i Asker og Asker Idrettsråd står vi foran en spennende idrettsfremtid i Asker. Ser vi disse planene samlet, er det tydelig at de berører hele Askersamfunnet – på ulike måter. Jeg kan forsikre Askers befolkning om at kommunen, sammen med Asker Skiklubb, er seg dette ansvaret svært bevisst. Vårt felles mål er å sikre barn og unge i Asker en god og trygg oppvekst. Med et slikt felles mål er jeg helt sikker på at vi skal finne frem til gode prosesser for gjennomføring av Drengsrud idrettspark så vel som Føyka. Asker Skiklubb og Asker kommune har hatt et godt samarbeid, ikke bare de siste ti år,

Vi skal heie på hverandre, og skal selvfølgelig samarbeide like godt de neste 100 år, til beste for våre barn og unge. men de siste 100 år.