Asker er en miljøpolitisk foregangskommune

TrondJerve som er medlemAsker kommunestyre for denne perioden og medlem av bygningsrådet mener atAsker Høyre kan vise til goderesultater når det gjelder klimatiltak ogfortsetter å styre kommunen i en miljøvennligretning.

IBudstikka torsdag 5. november utfordrer Venstre ved Marit H. Meyer og JosteinF. Tellnes Asker Høyre når det gjelder klima- og miljøutviklingen i Askerkommune.

IHøyres valgavis foran kommunevalget i 2011 kunne man lese følgende uttalelse fraordfører Lene Conradi:

«Hvis jeg får 4 nye år som ordfører, er det et mål at vi sammen finner en godbalanse mellom vekst og vern, og at Askerbygda bevarer sitt særpreg som grønnbygd. Jeg vil ta vare på de kjerneverdiene som gode bomiljøer er, med rikemuligheter for livsutfoldelse nær sjø og mark».

Fasitensiste 4 år viser at:

Klimagassutslippene er redusert med 73 %

Deter etablert anlegg som produserer elektriskkraft basert på metan utslipp fraYggeset

Kommunenvar tidlig ute med LED veilys

Utfasing av fyringsolje med ENØK,varmepumper, pelletsovner, el og bio-olje

Styrketkollektivtransport

Askerkommune er på elbil toppen og bruker biogass som drivstoff i avfallsbiler

Knutepunktsutviklingmed 93 % av nye bolier i gangavstand tiltog eller buss

Medandre ord, Asker Høyre har lykkes med målsetningen til ordføreren.

Men,vi kan bli ennå bedre og ytterligere tiltak vil og kan gjennomføres:

AskerHøyre vil ha en restriktivt holdning når det gjelder bygging på dyrket ogdyrkbar mark, at det gjennomføres ytterligere energisparetiltak i kommunens 380.000m2 bygningsmasse utover det som er planlagt i Handlingsplan 2016-2019, atkommunen optimaliserer sammensetning av eiendomsmasse med tanke påenergieffektivitet, ytterligere bruk av miljøvennlige drivstoff som eksempelvisførste vertskommune for nytt kommersielt drivstoffutsalg for biodiesel somåpnes på Holmen neste uke, vurdere støtte til private energisparetiltak utoveroffentlige støtteordninger og videre fokusere på samkjøring til trening ogaktiviteter for å redusere lokaleutslipp.

Deter ikke imidlertid ikke bare store tiltak som er miljømessig viktige.Deter en kjent sak at vi som mennesker er avhengige av bienes pollinering. Å sikreat kantklipp gjennomføres på lokalveiene våre etter blomstring og at det plantesmer blomsterenger i bygda vår er tiltak vi vil jobbe for. Vi har videre tattinitiativet til å etablere Norges første skolebigård ved Vevstuen og NaKuHelsenteret i samarbeid med Asker Produkt, Kirken, NaKuHel og Asker birøkterlag.

Vi erså heldige at vi i Asker har 60 km strandlinje, hvorav Asker kommune eier ca 20km men hele 30 km er tilgjengelig for offentligheten. Asker Høyre ønsker åigangsette informasjonstiltak rettet mot Askers innbyggere slik at vi kastermindre søppel langs strendene og tilsjøs.

Asker har mange unike naturperler inkludert Askerelvenfra Semsvannet til Blakstadbukta og Neselven fra Vestmarksetra ned til Holmen.Store planlagte utbyggingsprosjekter som Føyka, Holmen og Berger kan påvirkedisse unike naturperlene. I både Oslo og Bærum er det allerede etablertinteresseorganisasjoner for kommunenes elver (Bærum Elveforum og OsloElveforum). I kommunestyremøtet 10. november har undertegnede en interpellasjonangående etablering av et tilsvarende Asker Elveforum.

Asker Høyre har tatt og vil ta beslutninger somdriver kommunen i en miljøriktig retning.
For ytterligere å lykkes tror vi det erviktigere med et bredt samarbeid fremfor fokus på symbolpolitikk