Askers «siste» budsjett

Vi har nettopp vedtatt nåværende Askers siste budsjett.Spesielt viktigble det denne gang for Høyre som styringsparti, sammen med samarbeidspartiene KrF og Frp, å vedta et ansvarlig budsjett.

De politiske vedtak og prioriteringer som budsjettet gjenspeiler, er et resultat av mange år med Høyre som ledende parti. Det er derfor en naturlig konsekvens at posisjonen er mer fornøyd med resultatet enn opposisjonen.

Likevel hører vi også at opposisjonen er ganske fornøyd. Det må jo være fordi budsjettet faktisk er bra!

De ønsker seg forståelig nok noen andre prioriteringer, og de er villige til å bruke flere penger. Penger som posisjonen mener at vi ikke har.

Vi har vært opptatt av å kunne se fremtiden i møte med en fortsatt solid kommuneøkonomi. Fordi utfordringene er alvorlige og mange: lavere befolkningsvekst (sviktende inntekter), urolige finansmarkeder, økte kostnader, befolkningssammensetning, ressurskrevende tjenester, klima …

Mellom formannskapets behandling av budsjettet og kommunestyrebehandlingen ble statsbudsjettet vedtatt.

Vi fikk et større handlingsrom fordi regjeringen ga mer midler til blant annet kommunens ressurskrevende tjenester.

Vi besluttet derfor å gi vår tilslutning til noen av opposisjonens forslag innenfor kultur, idrett og frivillighet. Frivillighet er et særlig viktig område for Høyre, og vi følger opp med en sak hvordan kommune og frivillige kan samarbeide enda bedre for å løse små og større utfordringer.

Jeg sa følgende i kommunestyredebatten: Godt styre lokalt er kanskje viktigere enn noen gang. Mens biler brenner i Paris og folk er desperat frustrerte over ikke å bli tatt på alvor, håper jeg at vår kommune og vårt land aldri skal oppleve slik avstand fra dem som fatter beslutninger og folk flest. Vi må hegne om lokaldemokratiet, vise hverandre respekt – og sammen søke å løse de utfordringene vi står overfor. Det innebærer anerkjennelse av andre, og å lære av hverandre. Samtidig som vi respekterer at vi vurderer forskjellig og prioriterer virkemidlene forskjellig. Jeg er uansett overbevist om at alle folkevalgte i Asker ønsker et best mulig samfunn for flest mulig.

Jeg ønsker å gjenta dette i avisen. Og håper at mange får det med seg.

Jeg opplevde den siste budsjettdebatten i nåværende Asker som verdig, innsiktsfull og engasjert. Vi har solide mennesker som folkevalgte i Asker, som lytter til andre.

Det er min oppriktige mening, og jeg er glad for dette.

Klart at vi også er uenige. Det er derfor vi har politiske partier.

Leder i Asker SV syns det er arrogant av Høyre ikke å stemme for SVs forslag om psykiatrisk legevakt. Jeg sa at det kan godt være at vi skal ha psykiatrisk legevakt, men at det først må utredes grundigere enn at noen sier at «dette trenger vi nå».

Helse- og omsorgskomiteen har jobbet litt med saken og skal gjøre det videre, noe også komitéleder Rognum bekrefter.

Jeg syns ikke det er arrogant å vurdere behovet nøye før det bevilges penger.

Slik vi også besluttet når det gjelder tilskudd til idrettspark i Heggedal. Her har vi bedt om en sak som gir bedre oversikt over hele prosjektet med finansiering, før vi eventuelt bevilger mer penger.

Jeg tror de fleste er enige i at alle ønsker må vurderes opp mot kommunens totale økonomi. Hvis alle som ba om penger skulle fått alt de ba om, ville ikke resultatet blitt ansvarlig! Vi glemmer ikke at vi forvalter fellesskapets midler.

Med Høyre i førersetet går Asker inn i en ny fase, og vi mener at vi er godt rustet for de utfordringene vi står overfor.

Det vedtatte budsjettet er bra, det er god stemning blant de folkevalgte, de ansatte gjør en kjempeinnsats for innbyggerne hver eneste dag.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Og Budstikka dekker mye av dette på en god måte. Heia Asker og lokaldemokratiet. Med dette ønsker jeg god jul.