Bedre busstilbud til Nesøya.

Nesøyas beboere har ønsket bedre bussforbindelse og er blitt hørt. Høyre lokalt og Nesøyas velforeninger har kjempet for dette lenge.

Nesøya Felles Vel har jevnlig hatt møter med Ruter i mange år. Ved siste intervjurunder i januar per telefon og husbesøk av Holmen–Nesøya Høyre var dette også tema. Tilbakemeldingen var klar på at viktigste tema var ønsket om bedre frekvens på bussen til Nesøya.

Etter nye sonderinger versus Ruter, TØI (Transportøkonomisk Institutt) og transportmyndigheter er nå forbedringer en realitet.

En viktig grunn er også at transportgrunnlaget ut av Nesøya har økt med årene med en del trafikale utfordringer, samt forberedelser til utbygging av E18-Vestkorridoren, og her vil egen bussfil forbedre mulighetene for bussene ytterligere.

På Nesøya–Sandvika–Nesøya rundt buss 265 er frekvensen økt, og det går nå buss hver halvtime syv dager i uken, fra tidlig morgen til 01.00 på natten, også kveld.

Dette blir godt mottatt av alle: dag- og helgeturreisende, pendlere og ikke minst unge som like godt kan bo her ute uten å flytte inn til sentrum som dessverre de fleste gjør, spesielt studenter.Dårlig koordinering og lang ventetid har gjort kollektivalternativet lite attraktivt, men det blir bedre og lettere å time nå med 30 minutters avganger.

Å ta drosje en vei koster minst 250 kroner i helgene og sene ukekvelder. Det er ekspressbuss 265E i rushtiden de fem virkedagene i uken fortsatt, noe vi oppnådde i forhandlinger for noen år siden. Når dette går opp for folk blir det nok flere som tar bussen, og vi får håpe det blir lønnsomhet for Ruter og at dette vedvarer.

Suksessen med innbyggerkontakt fra kretsens side vil fortsette.