Behov for flere pendlerplasser

Budstikka har gjennom flere artikler fokusert på utfordringer med pendlerparkeringsplasser. Holmen-Nesøya krets ønsker å ta et initiativ til å finne egnede løsninger 🙂

Holmen-Nesøya krets av Asker Høyre ønsker å ta et initiativ for å finne egnede løsninger på et presserende behov for flere pendlerparkeringsplasser ved både jernbanestasjoner og bussholdeplasser.

Mange har hørt utsagnet «det finnes ingen gratis lunsj». Ett eksempel på en god løsning som har fungert bra er Vollen pendlerparkering for de båtreisende.

I Heggedal har Tandberg Eiendom nå stilt til disposisjon 200 parkeringsplasser mot et daglig parkeringsgebyr på 30 kroner.

I Budstikka 1. desember uttrykker noen lesere irritasjon over dette gebyret. Faktum er at en parkeringsplass koster penger, både i form av kapitalkostnader og i form av vedlikeholdskostnader til administrasjon, snøbrøyting og rydding.

En daglig parkeringsavgift på 30 kroner er et akseptabelt beløp for de fleste. Er parkeringen gratis, kan alternativet fort bli et byråkratisk oblatsystem eller en form for køordning basert på kriterier som lett skaper debatter.

Statistikk viser at de som bor nærmest kollektivtilbudet og pendlerparkeringen, ofte benytter seg av bilen i stedet for gange, med det resultat at mange med større behov ikke får parkeringsplass.

Styret i Holmen-Nesøya krets av Asker Høyre har notert seg at hverken Fylkesmannen, Statens vegvesen, Bane Nor eller Ruter tar initiativ til flere pendlerparkeringsplasser.

Flere steder i nærområdet her på Nesbru kan en pendler stå parkert mot betaling. Mot et moderat parkeringsgebyr, eksempelvis 30 kroner dagen, tror vi at det er mulig å motivere flere grunneiere eller virksomheter innen handelsnæringen til å stille parkeringsplasser til disposisjon for pendlerparkering.

Dette vil generere ikke bare parkeringsinntekter, men også potensielle salgsinntekter på vei hjem fra jobben.

Kretsen henstiller derfor ytterligere lokale næringsdrivende, enten alene eller i samarbeid med Asker kommune, til å etablere pendlerparkeringsplasser.

I tilknytning til parkeringsplassene må det også være muligheter for å kunne sette fra seg sykler og låse disse fast til stativ.

Vi oppfordrer aktører som eksempelvis Bane Nor, til å vurdere bedre utnyttelse av sine egne eiendommer til kunde/pendlerparkering.

Vi tenker spesielt på tomten til gamle Slependen stasjon som har ligget avstengt siden 1960-tallet. Her bør det kunne legges til rette for at 30–40 parkeringsplasser, kun 100 meter fra stasjonen, kan benyttes av pendlere mot en avgift tilsvarende 30 kroner per dag.

Vårt styre vil også være proaktive overfor andre grunneiere der hvor vi ser muligheter.

BILDE: HOLMEN-NESØYA KRETS: Asker Høyre har foretatt en ny kretsinndeling for Asker, Røyken og Hurum. Her en del av styret i den nye Holmen-Nesøya krets, fra høyre: Christian Medin, Trond Svensen, Hans-Petter Mach (nestleder), Nils Eivind Breivik, Karl Bønnhoff (kretsleder), Jarle Øien, Cathrine Svensen, Elisabeth Selmer, Lene Conradi og Trond Jerve. Foto: Kay Arne Sørensen

Artikkelen står i dagens Budstikka: https://www.budstikka.no/debatt/pendlerparkering/karl-bonnhoff/behov-for-flere-pendlerplasser/s/5-55-587647. Her finner dere link til andre tilsvarende artikler.