Det handler om stedsutvikling

Se hva vi har fått til i Heggedal sentrum i samarbeid med private og offentlige aktører, sier Kari Sofie Bjørnsen. Det er et godt eksempel på stedsutvikling som kommer alle innbyggerne til gode. Det er en viktig del av medborgerskap det å utvikle gode, trygge tettsteder.

Det skjer så mye så det er ikke lett å huske alt! smiler Kari Sofie.

Kulturhuset i Asker har rekordbesøk, med mange flotte oppsetninger og ulike tilbud. Huset fungerer som storstue og samlingssted i Asker. Nå skal Citycom også utvikle hotel og videreutvikle Trekanten senter. Det håper vi blir et spennende samarbeid om sentrumsutvikling som vil aktualisere bruken ytterligere, og skape et enda bredere tilbud til Askers befolkning og besøkende. Å invitere private aktører med inn i stedsutvikling er en bevisst politikk. De beste løsningene ligger i et samarbeid mellom private aktører og det offentlige. Stedsutvikling er viktig del av Høyres prosjekt og et av de viktigste verktøyene vi har for å skape en god kommune for folk som bor her.

Vi har laget innbyggertorg i sentrum Sætre, Tofte, Slemmestad, Borgen, Heggdal, Sentrum og Holmen. Dette er felles møteplasser og arenaer for samarbeid og utvikling. Etter hvert kommer det også innbyggertorg på Spikkestad. Innbyggertorgene er et sted å møtes, et sted å være, arrangere møter, møte kommunens ansatte som kan hjelpe med informasjon. Det er bibliotek, kulturarena, spillkrok for barn og unge. Bruken av møterom og lokaler koster ikke noe så lenge det er åpent for alle og frivilligheten.

Utvikling av Asker kulturskole på Østre Asker gård ble stoppet på grunn av innsigelser fra overordnet myndighet, så prosjektet ble forsinket. Men nå er byggene rehabilitert og skolen har fått flotte lokaler for musikkundervisning, sang og dans. Vi har satt av 100 gratisplasser hvert år til denne barn og unge, og det er også søskenmoderasjon. Kulturskolen er et viktig tilbud, og mange kjente og dyktige utøvende kunstnere har gått på kulturskolen. Det er også et eget kulturskoletilbud i Sætre.

Når vi bygger nye skoler skal vi passe på god brukermedvirkning i planleggingen, og legge opp til at det også er øvingslokaler til å drive med musikk. Nye skoler skal også bygges med flerbrukshall.

Vi har vedtatt et opplegg for å sikre Henrik Sørensens samlinger i Holmsbu. Dette er en nasjonal kulturskatt som har et stort potensial til å bli mye bedre besøkt. Museene i Akershus vil sammen med kommunen, departementet og fylkeskommunen utvikle Holmsbu Kunstmuseum.  Slik vil intensjonene i gavebrevet fra arvingen Sven Oluf Sørensen bli ivaretatt, og Henrik Sørensens livsverk kan nå ut til et mye større publikum.

Vi har styrket Asker kulturråd som paraplyorganisasjon. Det bidrar til å utløse mer aktivitet innenfor det frivillige kulturfeltet. Samarbeidet med Asker idrettsråd, som er en paraplyorganisasjon for alle idrettslag, har utviklet seg over mange år. Begge disse rådene har en veldig viktig rolle i forhold til samhandlingen med kommunen på vegne av frivilligheten.

Vi har fått utviklet Varner arena, Risenga, Leikvoll C med basket og håndball. På Risenga blir det også et parkområde og treffsted.  Vi har realisert Solli skianlegg for hundekjøring og skiskyting. Vi har til og med fått en verdensmester i hundekjøring som har brukt anlegget til treningsarena. På Sætre er det bygget et nytt fotballanlegg.  Svømmehallen på Holmen har blitt kjempefin, vi tilbyr gratis svømming til 2. klasser og 10. klasser. Vi holder også på å harmonisere tilskuddsordningene i hele kommunen, og vi er opptatt av at vi skal bidra slik at barn og unge i familier som ikke har midler selv kan delta på aktiviteter. Vi hadde en slik ordning i Asker som dessverre ble skrotet av den nåværende regjeringen, men vi jobber for å få opp en ny løsning.

Det er flere steder i kommunen som du kan få lånt telt, ski, skøyter, kajakker og annet utstyr til fritidsaktiviteter. Utstyrsordningen, som heter BUA, har vi i Heggedal, Borgen og Klokkarstua, og om sommeren tilbys utstyr flere steder.

Det kommer ny flerbrukshall i tilknytning til Nesbru videregående skole og Røyken videregående skole, som bygges i et kjempefint samarbeid med fylkeskommunen. Det var også slik Leikvoll C ble realisert. Asker tar 60 prosent av kostnadene, fylkeskommunen 40.

Medborgerskap er demokratiutvikling. Deltagelse i samfunnet. Kultur og idrett. Styrking av folkehelsen. Poenget er at vi i samfunnet skal løse utfordringer sammen. Det er viktig for å skape gode liv og tilhørighet.  Hele Askers utvikling er tuftet på FNs bærekraftmål.

Vi har også jobbet mye med å utvikle Asker som turistkommune. Vi har en strategisk plan for å få enda flere til å komme hit og oppleve den fantastiske kommunen vår og alle tilbudene innenfor kultur, natur og næringsliv. Asker som idrettskommune og destinasjonskommune er under stadig utvikling, til glede for besøkende og vi som bor her, sier Kari Sofie som leder hovedutvalg for medborgerskap i Asker kommune. Asker er fantastisk, og har et potensiale til å bli enda mer fantastisk!

Sammen med kommunen har vi fått til en avtale med frivilligheten om full drift av Gleinåsen snøpark, til jubel fra barn og unge fra hele Røyken.

Biblioteket på Midtbygda har fått en mer åpen løsning og blitt en tilgjengelig og god møteplass for barn, unge og voksne fra hele området. De andre bibliotekene har også fått utvidede åpningstider.

Turnhall i Åros/Sætre er under planlegging i sammenheng med skoleutbygging.

Det skjer så mye så det er ikke lett å huske alt! smiler Kari Sofie.