Det skal ikke stå på utstyret.

Alle barn i Asker, uavhengig av familiens sosioøkonomiske ståsted, skal ha mulighet til å delta på en fritidsaktivitet. Målet er i tråd med FN´s barnekonvensjon og ble satt ettertrykkelig på dagsordenen gjennom saken; Aktivitetskortet. Den ble ledet av Cathrine Jensen (H).

Løsningene materialiserte seg gjennom kalenderen Aktiv i Asker, hvor Aktivitetskortet ble lagt inn som en egen APP. I tillegg ble utlånsordningen BUA videreutviklet. Det ble altså lansert 3 viktige ordninger i en sak!

I samfunnsmessig viktige oppgaver er samspillet med de frivillige uvurderlig. I denne saken ble samarbeidet med idretten spesielt viktig. Et sentralt moment i saken om Aktivitetskortet var at mangel på utstyr ikke skulle være begrensende for deltagelse på en fritidsaktivitet.

Så hva er BUA?

BUA er en nasjonal ordning hvor det er mulig å låne ønsket sportsutstyr i opp til 10 dager. Det er ingen øvre aldersgrense på utlånsordningen, så alle som vil prøve ut en ny aktivitet er velkommen til å låne utstyr.

BUA har opprettet et eget datasystem der utlån registreres. BUA er konseptualisert gjennom logo, profil, synlighet og tilgjengelighet. Hvordan kommunene, eller andre initiativtagere, ønsker å forvalte utlånsordningen velger de selv.

Asker Snowboard og Freestyleklubb åpnet den første BUA-ordningen for lån av snøbrett og skatebrett i Asker i 2015. Dette tok de frivillige i klubben ansvar for på eget initiativ. I vinter åpnet BUA-Heggedal på Heggedal skole, og på Holmen åpner BUA-Holmen den 15 oktober.

Det er Asker Idrettsråd (AIR) som forvalter og koordinerer BUA-ordningen i Asker idag, og henter midler fra stiftelser for å muliggjøre oppstart.

AIR for seg muligheten av å videreutvikle ordningen gjennom et mulig samarbeid med aktører som ARBA (Arbeid og inkludering), Innbyggertorgene, Ungkultur og andre frivillige organisasjoner. Samtale og dialog åpenbarer gjerne flere og bedre løsninger.

Finansiering av arbeidet med BUA er et kapittel for seg, -for øvrig noe all frivillighet utfordres på. Asker kommune bidrar med lokaler og noe midler, men hovedsakelig finansieres BUA-ordningen gjennom, gaver fra Gjensidige stiftelsen, AIR og innsats fra idrettens frivillige i alle ledd. En uvurderlig innsats!

Likevel finnes utfordringer med å skape stabile og forutsigbare finansielle løsninger for BUA-ordningen i Asker. Stiftelsene bidrar med midler etter søknad, men selve søknadsprosessen er en omfattende og tidkrevende oppgave for frivilligheten.

Det er også et omfattende arbeid å skaffe tillatelse fra kommunen til å sette opp skilt som annonserer at her finner du BUA. Dette er tid frivilligheten kunne brukt på å drifte ordningen. Isteden bruker de unødig mye tid på å innrette seg etter byråkratiets lover og regler.

AP sentralt har i den senere tiden påpekt at en slik utlånsordning burde driftes av kommunen. Tenkte AP da at en kommunal ordning skulle komme som et supplement til BUA, eller tenker de å etablere en kommunal ordning, i direkte konkurranse med det frivillige?

Vi forstår ikke helt innspillet.

I Høyre har vi tro på samskaping! Vi tror at optimale løsninger skapes i fellesskap, i et bredt samarbeid med kommune, frivillighet og næringsliv.

Ingen eier de beste løsningene alene, ei heller statlige instanser. Derfor baserer vi i Høyre oss på samskaping og samarbeid. Erfaring har vist oss at det er da vi finner de optimale løsningene.

Nettopp fordi saken ble bredt forankret, gjennom samskaping, ble saken tverrpolitisk og enstemmig vedtatt av Asker kommunestyre.

Denne samarbeidsformen har vi tenkt å basere oss på også i fremtiden, – også når det gjelder å finne frem til gode og stabile finansielle løsninger for en så viktig ordning som BUA er.

Cathrine Jensen (H)

Nestleder i Teknikk Kultur og Fritid

Saksordfører Aktivitetskortet

Ingunn Unhjem Johansen (H)