E18 – et hinder for videre utvikling

Vi har vel alle minner som har brent seg inn i hukommelsen fra vår barndom. For meg er detstort sett gode minner, men noen negative episoder er det også plass til. En av disse negative episodene var timelang køkjøring på E18 mellom rådhuset og kaia gjennom Oslo sentrum på vei til besøk hos mormor og morfar i Fredrikstad. Utålmodige barn i en altfor varm bil som sneglet seg av gårde – noen meter i minuttet.

I dag er det en fryd å gå i det samme området. E18 er borte. Aker Brygge har blitt et fantastisk område for Oslo. Operaen, Rådhusplassen, Bjørvika og Barcode binder by og sjø sammen.

Ved å fjerne E18 har Oslo fått mulighet til en enestående utvikling av områdene mellom by og sjø.

Nå er det Asker og Bærum sin tur. E18 gjennom våre to kommuner ligger der som et stort hinder for den utviklingen Asker og Bærum trenger.

«Vi kan ikke bygge oss vekk fra bilkøer», sier motstandere av E18. Og det har de nok langt på vei rett i. Men ny E18 handler ikke om å bygge seg vekk fra bilkøer.

Ny E18 handler om å bygge en helt ny løsning for kollektivtrafikk. Vi må satse på kollektivtrafikk i våre kommuner. Inkludert i ny E18-løsning ligger en helt egen vei for buss. En vei der busser kan kjøre uhindret av annen trafikk mellom Asker og Oslo. Et stort løft for miljøet.

Ny E18 handler også om en helt ny, sammenhengende sykkelvei fra Asker til Oslo. En sykkelvei som kan fjerne konflikter mellom bil og sykkel samt redusere tiden det tar å sykle fra Asker til Oslo med rundt 15 minutter. Et stort løft både for miljøet og folkehelsen.

Og ny E18 handler om å fjerne en vei som i dag hindrer ønsket utvikling av Asker og Bærum. Asker og Bærum blir fratatt muligheten til å gjennomføre sine «Aker Brygge»-utbygginger slik E18 ligger i dag.

Vi har nå vedtatt en kommunedelplan I Asker som sikrer videre fremdrift for utbygging av E18. Utfordringen for dette prosjektet ligger nå i de prosesser som kan stikke kjepper i hjulet for videre fremdrift.

Og den store, stygge ulven her er byrådet i Oslo. MDG og Arbeiderpartiet i Oslo har en uttalt målsetting om at de ikke ønsker en ny E18. Dessverre er det slik at disse har mange muligheter til å komme med innsigelser som kan forsinke prosjektets fremdrift.

Oslo har fått løst mange av sine utfordringer med E18. Nå er det Asker og Bærum sin tur.

Vi må alle sammen stå frem og si klart og tydelig til byrådet i Oslo at vi ikke vil akseptere at de tar fra oss denne muligheten til å utvikle våre to kommuner.

Det er ikke mulig å få til en god utvikling av våre tettsteder – eller å bygge nok boliger for å ta vår del av befolkningsveksten i vår region – dersom Norges mest trafikkerte vei skal fortsette å ligge der som nærmeste nabo.