Erna tok kaka :-)

Kakebaking på Asker Produkt var en av aktivitetene som ordfører Lene Conradi tok med seg partileder Erna Solberg på under sitt besøk i Asker. Høyrelederen var imponert over alt hun fikk se, og overalt hvor hun kom ble Erna mottatt med store smil og positive mennesker.

Kan vi få autografen? Elevene på Landøya stimlet sammen om Erna. Kan vi få en selfie? Tusen takk Erna. Håper du vinner neste gang! sa elevene. Å være på tur med Erna Solberg og Lene Conradi er som å være på tur med to rockestjerner. Overalt hvor de kommer blir de ønsket varmt velkommen. Det er tydelig at Erna Solberg er en populær partileder, og det er også tydelig at Lene Conradi er en populær ordfører. Alle vil ta bilder, alle vil slå av en prat og alle vil ha en bit av dem der de representerer sitt parti og Asker kommune på en utmerket måte.

Autografjegere i kø på Landøya sskole.
Skiltavdeling på Asker Produkt fixer det meste
Ferdig resultat etter kaka bakingen.
Cecilie, Erna og Lene. Flott gave til Ernas kontor.
Flotte medarbeider ved Asker Produkt

Erna-the grand tour i Asker

Det ble en svært innholdsrik tur i Asker, da hun som leder kampen om å bli Norges neste statsminister, gjestet kommunen. Første stopp var Asker Produkt. Dette er en bedrift som arbeider med tilrettelegging til arbeidslivet for folk med spesielle utfordringer, som for eksempel ulike typer av funksjonshemninger. Gjennom to års utdanning og to års praksis i en vekstebdrift, får elevene kompetansebevis på hva de kan. Høyre har ønsket å lovfeste ordningen gjennom opplæringsloven. Med oppløsningen av Viken er usikkerheten stor både hos de godkjente opplæringsbedriftene og opplæringskontoret. Erna var klar i sin tale om at Høyre fortsatt ønsker denne modellen. Det var Ola Riise som viste Erna og Lene rundt på bedriften sammen med dagli(g)leder Britt Erlandsen. Ola kastet seg like godt om halsen på Erna og ropte «Du er min statsminister»! Og fikk en god klem! Erna fikk også opplæring både i å male skilt og lage kake. All produksjon i Asker Produkt lages og selges til reelle kunder. Erna fikk med seg skiltet «Muligheter for alle» som er Høyres slagord for valgkampen. Hun lovte å henge det opp strategisk på Stortinget. Og selvsagt også kaken hun bakte med tittelen «Go Erna!» på marsipanlokket.

Slå et slag for livet.

Erna slår et slag for golfen. Lene fornøyd med utslaget
Stig, Erna og Lene utenfor Asker golfklubb

Deretter gikk turen Asker golfklubb. Der fik hun blant annet høre om golfklubbens arbeid med «Slå et slag for livet». Prosjektet er et samarbeid med kriminalomsorgen. Her fikk hun møte Knut Børte Listøl, og høre om hva prosjektet hadde betydd for ham. – Livet var helsvart. Jeg var pasient på Blakstad. Uten golfen hadde jeg ikke vært i live i dag, sa Listøl. Nå går hele prosjektet en usikker fremtid i møte, muligvis på grunn av en ren saksbehandlingsfeil.  Da søknaden fra de over 40 kommunene som støtter prosjektet ble sendt inn så var bare anbefalingsbrevet fra Asker som var kommet med. Søknaden ble avslått med begrunnelse av at slike prosjekter må ha flere kommuner med. Feilen ble beklaget og sendt inn på nytt med alle anbefalingsbrevene vedlagt, men avslaget ble opprettholdt. Ordningen hjelper hvert år over 2000 mennesker tilbake til livet og livskvalitet gjennom golfen.

Mannen i skogen

Landøya skole – Erna er en god lærer mester

Elevene på Landøya skole tok som nevnt Lene og Erna godt i mot og stimlet sammen om dem allerede i skolegården. Noen fikk anmerkning for å komme for sent til timen. – Det var verdt det! smilte elevene.

På Landøya driver de blant annet bærekraftprosjektet basert på FNs bærekraftmål, skolehage og sal og scene. Instruktør Karl Holthe Aarø, som blant annet er kjent for å spille Wenche Foss er lærer på skolen, og Lene og Erna fikk se smakebiter fra elevforestillingen som har gått sin seiersgang med sang, dikt, musikk og dans.

Et dikt om mannen i skogen som står og tenker dumme tanker om andre og lurer på om han skal tørre å ta kontakt med andre, som kanskje står å tenker dumme tanker om mannen i skogen, fikk frem tårene i øyekroken, da han tok mot til seg, åpnet hjertet sitt og kom ut av skogen og møtte de andre. Feiene flott musikk og danseshow tok oss tilbake til musicalen Grease. Landøya er en av de skolene i landet med flest valgfag. 14 i tallet. Gjennom bærekraftprosjektet skal elevene blant annet skrive tale og fremføre den i FNs generalforsamling, som for anledningen er en velfylt foier på skolen. Og snakke på engelsk på TV og lag en rapport og reportasje om prosjektet. Valgfrihet og inkludering er viktig for Høyre i skolepolitikken, noe som også ble fremhevet av elevene. Lene og Erna fikk mange spørsmål i en hel skoletime fra elevene i 9D. Erna bekjentgjorde at hun slett ikke hadde tenkt å bli politiker, men rockestjerne!

Eldreomsorg med bar og togreise

Erna, Lene og Håvard sammen med en beboer i togkupeen på Gullhella
Erna og Håvard

På Gullhella fikk Erna og Lene hilse på beboerne, som hadde vaffeldag, arrangerte konsert og inviterte på drinker i baren. (Alkoholfrie). De fikk se et sykehjem for helsefagarbeiderne kan få jobbe med sine oppgaver, mens en aktiviteskoordinator tar seg av aktiviteter for de eldre, og frivilligheten driver bar for brukerne og besøkende. Flere av de eldre gav uttrykk for at den økende digitaliseringen var krevende og vanskelig. De gav også uttrykk for at de var veldig fornøyd på Gullhella. En av de kreative tiltakene er en egen jernbanecupe med togtur til Finse. Her kan du oppleve hele togturen rulle forbi utenfor vinduene, mens du kan drikke kaffe og spise vafler i togkupeen. Asker hele livet og aktiv eldreomsorg er ett av fokusområdene for Høyre i Asker.

Monica og Erna

Kulturskolen

Lene, Erna og Kari Sofie utenfor kulturskolen
Erna og Kari Sofie

Kulturskoletilbud er det nå på 23 steder i Asker. Den nye kulturlåven på kulturskolen i Asker sentrum har blitt flotte lokaler for elevene. Asker har en av de dyreste kulturskoler i landet, men samtidig også en av de største søkningene, med seks prosent på venteliste. Vi har dyktige lærere og gode faciliteter. Vi ville ikke ha akseptert dårlige lokaliteter på idrettsgymnas eller legeutdanning. Det er det samme her, ble det fremhevet. Kulturskolen har også 100 gratisplasser for elever med dårlig økonomi, som ennå ikke er tatt i bruk fullt ut. Her kan informasjonen bli bedre. Kulturskolen er også flinke til å søke private prosjektmidler, men det er arbeidskrevende og tar mye tid og ressurser. Elevene gav uttrykk for at de var svært fornøyde med tilbudet. På grunn av fotoforbudet kan vi dessverre ikke formidle bilder fra skolens elever.

Strålte om kapp med solen

Lene og Erna strålte om kapp med solen denne marathondagen i Asker. Både ordfører og partileder gav uttrykk for at de var svært fornøyde med besøket, som har fått frem budskapet om hva muligheter for alle betyr i praksis, og hvilke tiltak som gjøres for inkludering og for å motvirke utenforskap. Erna berømmet det gode arbeidet som gjøres i Asker og lovet å ta med innspillene inn i det politiske arbeidet på Stortinget. Lene takket Erna for å ha vært med på marathonløpet i Asker. Begge ønsket hverandre lykke til i valgkampen.