Et sterkt forsvar – Inger-Marit Øymos landsmøteinnlegg

-Forsvarsbudsjettene bør økes i samsvar med våre NATO forpliktelser.

Kjære landsmøte – dirigenter.

Vi i Akershus SH er i hovedsak godt fornøyd med prinsipprogrammet, likevel har vi noen endringsforslag.

Å begrunne at vi trenger en opprustning av forsvaret er unødvendig. Det vet vi.

Vi ser et mer aggressivt Russland, et gradvis tettere samarbeid mellom Russland og Kina, vi ser at økende internasjonal spenning gjør at Russland i gitte situasjoner kan føle seg truet og Norge kan trekkes inn i en større konflikt.

Vi kan vanskelig flytte store hærstyrker over store avstander på kort tid.

Vår sikkerhet hviler på allianser og samarbeid – NATO erbærebjelken (1949) – Artikkel 5

Norge er NATO i nord og våroppgave i fredstid er etterretning, overvåking, situasjonsforståelse, suverenitetshevdelse «på vegne av NATO»

Norge har suverenitet over havområder på størrelse med Middelhavet / 7 ganger
Norges fastlandsareal.

I en krise eller krig må vi holde de maritime transport/kommunikasjonsveier åpne slik at vi kan få inn allierte forsterkninger. Disse kan vi bare få inn sjøveien.

Og som tidligere forsvarssjef Disen presiserte i etforedrag. Den eneste som har militær kapasitet til å komme oss til unnsetninger USA. USA,s sikkerhetsgaranti er livsviktig.

Som det står i siste setning i prinsipprogrammet under et Sterk Forsvar er det avgjørende at vi følger opp våre allianseforpliktelser. USA krever nå at de andre NATO landene må ta en vesentlig større andel av utgiftene. I en krisesituasjon, er vi er totalt av avhengig av USA. For å vise at vi tar dette på alvor og at dette ikke bare skal bli ord, fremmer Akershus Senior Høyre et nytt prinsipp som føyes til etter linje 579 som lyder slik:

Forsvarsbudsjettenebør økes i samsvar med våre NATO forpliktelser.