Høyre programfester vern av Askerparken

Det er for Føykas del gjort et forsøk på å løse opp i en fastlåst situasjon med å ta utgangspunkt i at gjeldende reguleringsplan ligger til grunn, og at hele området må sees i sammenheng. Dette innebærer videre at ingen av partene kan utvikle noe mer uten å sette seg til bordet for å komme til enighet, skriver innsenderne.
Foto: PRIVAT

Føyka og Askerparken

Av Lene Conradi (ordfører), Vibeke Giske Røisland (kommunestyremedlem og leder av sentrum krets av Asker Høyre)

Vi ønsker med dette innlegget å avlive den utbredte misoppfatningen om at Asker Høyre ønsker å bygge ned Askerparken.

Dette er ikke riktig, vi har det til og med skriftlig i vårt nye valgprogram at vi ønsker at Askerparken skal forbli et grøntområde.

Lene Conradi (H) er ordfører i Asker. Foto: Elin Eike Worren

Høyre er et styringsparti som føler stort ansvar for å få i havn den største, vanskeligste og kanskje viktigste harmoniseringssaken for en helt ny kommune, nemlig kommuneplanens arealdel.

Og er et parti som vektlegger balanse mellom vekst og vern for å ta vare på de fantastiske bokvalitetene vi har i alle våre tettsteder; med grønne lunger, sammenhengende grøntdrag og landbruksjord, og der nærheten til både marka og fjorden gir oss unike muligheter for kortreist friluftsliv.

Det er en stor og viktig milepæl å få på plass arealdelen i vår første kommuneplan, og det har vært lagt ned et stort arbeid både politisk og administrativt. Den skal sluttbehandles i kommunestyremøtet 13. juni, det siste i denne perioden.

Vibeke Giske Røisland er kommunestyrerepresentant og leder av Sentrum krets av Asker Høyre. Foto: PRIVAT

I forslaget som nå er ute på høring, så er det for Føykas del gjort et forsøk på å løse opp i en fastlåst situasjon med å ta utgangspunkt i at gjeldende reguleringsplan ligger til grunn, og at hele området må sees i sammenheng.

Dette innebærer videre at ingen av partene kan utvikle noe mer uten å sette seg til bordet for å komme til enighet.

For å sikre grøntarealet foreslår Kommunedirektøren videre at «minimum 50 % av hele området skal forbli ubebygget, tilrettelagt for fysisk aktivitet».

Dette premisset fra reguleringsplanen fra 2017 mener også vi er klokt å legge inn som bestemmelse i arealdelen. Vi vil presisere at kommuneplanen er en overordnet strategisk plan. Alle områder som skal utvikles videre innenfor rammene planen åpner for, skal, før det skjer noe som helst, detaljreguleres.

Asker som en samskapingskommune, vil ha stort fokus på prosesser med god lokal medvirkning.

Noen forsøker å fremstille ulike arealavsetninger i en arealdel som endelige svar på en fremtidig utvikling. For Føyka er vi aldeles ikke der.

Det er litt leit når noen fremstiller forslaget som en plan om å bygge ned Askerparken, det er ikke tilfelle.

Her vil det uansett hva vi legger inn som arealformål, eksistere en gyldig reguleringsplan som skiklubben og kommunen, om skiklubben skulle ønske det, kan gjennomføre.

Dersom skiklubben i et langsiktig perspektiv ikke ønsker å utvikle sin del av arealet i tråd med reguleringsplanens rammer, så stenger vi ingen dører for å se på en alternativ regulering.

Den mener vi helt naturlig må sees i en helhetlig sammenheng og utvikles i et godt samarbeid med skiklubben.

Vi er to grunneiere med felles ansvar for å finne ut av fremtiden dersom eksisterende regulering ikke skal realiseres.

Grøntområdet rundt hele stadion er et område vi oppfatter ingen politikere ønsker å bygge ned, hverken nå eller i fremtiden.

Asker Høyre ønsker ingen stykkevis og delt utvikling av hverken bygda vår eller sentrumet vårt.

Vi varslet derfor i formannskapet at vi frem mot endelig behandling av kommuneplanen i juni vil vurdere å skravere grøntarealet i Askerparken for å sikre at dette området vernes.

Arealdelen skal gi forutsigbarhet, men også fleksibilitet, og balansen mellom vekst og vern skal sikre en helhetlig og god samfunnsutvikling fra sør til nord i denne flotte kommunen vår.