Hva slags politikere ønsker man seg?

FORMANNSKAPET I ASKER PÅ BESØK VED OSLOREGIONENS EUROPAKONTOR I BRUSSEL. Tekst og Foto: Monica Vee Bratlie

Det har gjennom to artikler i RHA kommet svært kritiske uttalelser om formannskapets tur til Brüssel. Det er både fint og viktig å få innbyggernes meninger om politiske prioriteringer. Vi er folkevalgte og ombudsmenn, så konstruktive tilbakemeldinger er et gode.

Og som politikere har vi ansvar for å forvalte kommunens midler på en best mulig måte.

Så hvorfor reiser da hele formannskapet til Brüssel på studiebesøk? Og det samtidig med både strømkrise, håndtering av merforbruk, i tillegg til at vi vet vi står overfor flere utfordringer i årene som kommer.

Asker ble medlem av Osloregionens Europakontor i 2021, og et studiebesøk til Brüssel har lenge stått på kartet. Dette for å bli bedre kjent med kontoret og å få økt kompetanse om muligheter, både når det gjelder å løse våre tjenester på en bedre måte, men også for å søke på midler til ulike utviklingsprosjekter.

Asker kommune har levert flere prosjektsøknader allerede, og har også fått midler til to prosjekter innenfor oppvekst og energi. Og vi får i disse dager beskjed om vi blir en av 12 kommuner i et spennende sirkulærøkonomiprosjekt. Kommunen har også tidligere fått EU-midler til både stedsutvikling og prosjekter innenfor helse med mer.

EU, Osloregionens Europakontor og Norway House i Brüssel er viktige premissleverandører for norsk politikk. Faktisk så er det sånn at over halvparten av alle saker som er til behandling i norske kommunestyrer er direkte berørt av EU eller EØS.

Det var lærerikt å få oppleve og forstå hvordan disse kontorene jobber og samarbeider med de andre EU-landene, og opp mot det norske storting og regjering. Som en av foredragsholderne sa: «Europeisk samarbeid, er viktig for å oppnå innenrikspolitiske mål».

Osloregionens Europakontor har som mål å legge til rette for god samfunnsutvikling, og viktige innsatsområder er det grønne skiftet og smarte lavutslippssamfunn og inkluderende samfunn og økt livskvalitet.

Mange med meg har sikkert opplevelser med både gode og dårlige seminarer og møter opp igjennom, men møtene i Brüssel var noe av det bedre. Og jeg tror faktisk jeg har hele formannskapskollegiet med meg når jeg sier at dette studiebesøket var både lærerikt og nyttig.

Formannskapet er den politiske ledelsen i kommunen. Det å få reise på en slik tur, komme sammen, høre det samme og å få diskutere viktige spørsmål, oppleves både meningsfullt og viktig.

Jeg tror faktisk våre innbyggere er tjent med politikere som får lov til både å fordype seg, lære noe nytt og å bli inspirerte. Jeg tror studieturen er med på å bygge et godt lederskap. Og jeg tror også at de erfaringer og kunnskap vi fikk med oss på veien, rett og slett vil komme våre innbyggere til gode.

Det er ett år igjen til valget og partiene har en slags medarbeidersamtale med innbyggerne. Hva har vi gjort bra, og hva kan vi gjøre bedre?

Jeg står inne for studieturen til Brüssel, og det er til syvende og sist du som bestemmer hvilke politikere du ønsker for den neste fireårsperioden.