Kommunestyremøte 21. mai 2019.

Fra dagens kommunestyremøte i Asker oppsummerer vi kort noen av de viktigste sakene, Interpellasjoner og spørsmål.

I sin interpellasjon fokuserte Cecilie Lindgren på det liberale demokratiet hvor folket skal ha innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Frie valg gir slik innflytelse. Hvis valgdeltagelsen svekkes, svekkes også folkestyret. Hvordan sikrer vi så oppslutningen omkring demokratiet generelt og blant ungdommen spesielt i en periode med fallende valgdeltakelse og oppslutning om demokratiet? Ordfører vektla i sitt svar det særskilte ansvaret for ordskiftet i det offentlige rom, anstendig debatt og ydmykhet for politiker rollen. Med ytterligere 12 innlegg tok saken halvannen time mot normalt 30 minutter på en interpellasjon. Det ble et enstemmig vedtak om å støtte interpellantens forslag til vedtak.

Kommunestyret behandlet Forvaltningsrevisjonav psykisk helse og rus. Generelt gjør kommunen en god jobb, men mer involvering av brukere – og pårørende etterlyses. Helse og oppvekst komiteen har gjennomført møter med brukerrådene og tilbakemeldinger er mer ettervern enn hva tilfellet er i dag og at det er ventetid på boliger med stasjonær bemanning. Utført revisjon ble tatt til etterretning og følges opp med administrasjonen.

Som følge av klimaendringene i form av stadig mer nedbør, må det investeres nærmere 1 milliard kroner i nytt Vannbehandlingsanlegg på Kattås innen 2025 for å sikre rent vann til innbyggere i Asker og Bærum. For Nye Asker, vil vanngebyret øke med nærmere 20 %, basert på selvkost prinsippet.

Kommunestyret vedtok så tre viktige Utbyggingsavtaler.

Den første knyttet til reguleringsplan for Høn-Landås, som fordeler kostnader for infrastruktur. Kommunen eier 1/3 av arealet og skal dekke nærmere 70 MNOK i infrastrukturkostnader. Rådmannen redegjorde for trafikksituasjonen i og rundt Asker sentrum.

Den andre gjaldt Føyka Elvely, delområde 1 som muliggjør utbygging av Elvely området. Talere var i hovedsak fokusert på flomsikringstiltak, ivaretakelse av vassdraget, trafikksituasjonen samt beslutningen til Asker Skiklubb. Høyre var opptatt av å sikre fremdriften i Elvely prosjektet.

Dn tredje gjaldt rundkjøring Røykenveien/Bleikerveien med Akershus Fylkeskommune, men uten undergang basert på råd fra Statens Vegvesen. Langsiktig ønsket løsning er tunnel med direkte tilkopling til E18. Fylket bidrar med 40 millioner kroner til fylkesveien på Elvely og 69 millioner kroner til ny rundkjøring i Røykenveien.

Reguleringsplan for Nedre Bleiker ble enstemmig vedtatt etter at Statens Vegvesen har trukket sine innsigelser.

Flere interpellasjoner og spørsmål ble utsatt til juni møtet i kommunestyret.