Med lokal-politiske briller

Hva er egentlig et stortingsvalg dreier seg om ? Publisert i Budstikka:https://www.budstikka.no/debatt/valg-2017/kari-sofie-bjornsen/med-lokalpolitiske-briller/s/5-55-526986

Stortingsvalg 2017 – med lokalpolitiske briller

Hva er det egentlig et stortingsvalg dreier seg om? Selvfølgelig om hvem som skal styre landet de neste fire årene, vil de fleste svare. Helt enig! Er det ikke da rart at noen vurderer å stemme på noen som ikke tar et helhetlig ansvar, som ikke har en helhetlig politikk, som ikke er styringsdyktige?

Det er to, store styringsdyktige partier i Norge. Høyre og Arbeiderpartiet. To partier som over tid har utarbeidet ansvarlige, helhetlige og sammenhengende politiske programmer. Småpartier med særinteresser gjør styringsbildet vanskelig. På nasjonalt plan har Høyre samarbeidet med FrP. Noen ganger krevende. Ikke alle av oss er bare begeistret hele tiden. Men politikk dreier seg faktisk om å få gjennomført det man syns er riktig utvikling for samfunnet, og ikke bare ha et fint partiprogram! Regjeringen med Høyre og FrP har levert.

I Asker samarbeider Høyre med FrP, og Krf. Vi er mildt sagt ulike i stil, og noen ganger også uenige i innhold. Stort sett er vi enige. Slik vi er med de andre partiene. Det er en av hovedforskjellene på politikken lokalt og nasjonalt: lokalt er vi ofte enige på tvers av partigrensene, slik bør det også være. Vi er alle opptatt av å skape et best mulig samfunn for innbyggerne. Men oppfatningen av hva som er riktig prioritering kan i en del tilfeller vise de politiske skillelinjene.

Så skulle man tro at det å skape et best mulig samfunn for flest mulig var målet også for rikspolitikerne. Jeg tror absolutt det er målet for Erna, Siv, Jonas og resten av gjengen. Men, når man hører noe av retorikken fra særlig SP, Rødt og SV, virker det som de mener (!) at statsminister og andre i posisjon er ute etter å gjøre det skikkelig ille for folk flest. Det er nedstemmende. Og enda verre blir det når disse småpartiene gjør alt de kan for å fiske stemmer ved å svartmale en tilstand for landet som faktisk er god. Norske kommuner har for eksempel aldri hatt bedre økonomi. Hipp hurra for en regjering som lar lokalsamfunnene leve og utvikle seg! Og så må alle forstå at det må en viss størrelse til for at lokalsamfunnene skal være bærekraftig…

Vi må ikke glemme at disse små partiene aldri blir annet enn støttepartier til de styringsdyktige partiene. Vil du at særinteressene skal styre landet? Eller er det noe i at vi må ha et solid næringsliv med fornuftige rammevilkår for at vi skal ha inntekter nok til å fordele og spre velferd. Vi kan ikke gjøre det i omvendt rekkefølge! Fordele før vi har skapt noe å fordele, det er rett og slett en dårlig oppskrift. Og da er vi tilbake til styringsdyktigheten: AP er nok styringsdyktig. Men med SP og SV som regjeringspartnere eller garantister, og kanskje med MDG? Syns vi det ser særlig vellykket ut i Oslo, der den politiske hestehandelens fasit ble en ordfører fra SV, som nesten ingen stemte på? (Marianne Borgen er en bra dame, altså, men det er ikke poenget her).

Det vi trenger er sterke styringspartier, som tar signaler fra omverdenen og gjerne fra regjeringspartnere – som også tenker helhetlig. Omstillingsevne og vilje til utvikling, ikke reversering. Jeg tror ikke AP sammen med SP og SV er fremtiden i så måte for landet vårt. Lokalt samarbeider vi heldigvis alle sammen godt, ikke minst når det gjelder å danne et godt grunnlag for Nye Asker.

Høyre er partiet for de som er opptatt av velferd, jobbskaping,klima, miljø, skole, samferdsel. Dette kommer vi tilbake til. Har du innspill eller spørsmål, ta gjerne kontakt. Enten på stand, eller e-post. Det er jo tross alt valgkamp!

Kari Sofie Bjørnsen

Høyres gruppeleder, Asker kommunestyre