Meld deg inn i ditt parti.

Norge er internasjonalt ansett for å være et av verdens mest velfungerende demokratier. Interessen for partipolitikk synes likevel å synke. Dette mener jeg er urovekkende og noe vi må ta tak i. Skriver Cecilie Lindgren i en kronikk i dagens Budstikka.

Demokrati. Mens 9 prosent av befolkningen over 16 år var medlem av et politisk parti i 2001, er det tilsvarende tallet i 2017 kun 7 prosent.

Norge er internasjonalt ansett for å være ett av verdens mest velfungerende demokratier. Interessen for partipolitikk synes likevel å synke.

Dette mener jeg er urovekkende og noe vi må ta tak i.

Blant våre vestlige allierte ser vi økt polarisering av debatten. Både Trumps mediefremtreden, holdninger til internasjonale forpliktelser og Brexit uroer oss.

I den nasjonale debatten har det vært mange gode kommentarinnlegg, noe som har resultert i en viktig debatt om å hegne om våre sentrale verdier. Oppslutningen har vært stor, og det speiler en trygg forankring av demokratiske verdier i vårt samfunn og et fellesskap omkring disse på tvers av politiske partier.

Ikke minst synes jeg statsministeren vår har vært dyktig på å løfte vårt verdigrunnlag som tillit, demokrati, ytringsfrihet og troen på internasjonalt samarbeid.

Etter at jeg ble valgt til leder av Nye Asker Høyre, en partiorganisasjon som ivaretar lange tradisjoner i Asker, fant jeg frem protokoller tilbake fra stiftelsen i 1906. Det var et historisk tilbakeblikk i saker som har bidratt til det Asker-samfunnet vi lever i dag.

I lesningen fant jeg Høyres stortingsprogram fra valget 8. oktober 1945. Sjelden har det vært et så tydelig budskap om hva man hadde mistet og hva som var viktig å ivareta, som ved det første valget som fritt land.

Som politikere leser vi og deltar i behandlingen av store mengder saker. Det kan være mindre saker som er svært viktige for dem det gjelder, eller store saker som gir virkning over tid.

Noen ganger tenker jeg at det er behov for alle å tenke på hva som er det aller viktigste, politiker eller ei.

Jeg synes 1945-programmet ga viktige perspektiver på dagens debatt. Programmet vektlegger at Atlanterhavscharterets fire friheter, ytringsfrihet, trosfrihet, frihet for nød og frihet for frykt, er det naturlige grunnlaget for Høyres politikk.

Det vektlegger også den grunnleggende oppgaven å trygge rettssikkerheten og folkestyret, at staten er til for menneskets skyld, med spredning av nasjonale fellesinstitusjoner. At respekten for det enkelte menneskets frihet og rettigheter er bestemmende for Høyres politikk og full likestilling mellom kvinner og menn.

Det har vært mange kloke politikere i vårt land som har sikret ståstedet vi har i dag.

Vi er politisk aktive i en spennende tid for Asker, med blant annet kommunesammenslåing og følgelig sammenslåing av våre partiforeninger fra de tre kommunene.

HØYRE-LEDER: Cecilie Lindgren, leder Nye Asker Høyre.

HØYRE-LEDER: Cecilie Lindgren, leder Nye Asker Høyre. Foto:

Dette utfordrer oss samtidig som det blir ekstra meningsfullt, fordi vi mener kommunesammenslåing er riktig for å ivareta det beste for Asker for kommende generasjoner. Jeg mener at vi er ekstra heldige som får lov til å bidra i dette arbeidet.

Det er i de politiske partiene politikk utformes, og derfor må vi rekruttere nye medlemmer.

Selv meldte jeg meg inn i Unge Høyre da jeg var 15 år.

Jeg hadde et samfunnsengasjement i utgangspunktet, men det vokste seg sterkere i brytning med andre i egen organisasjon og debatter med andre partier.

Partipolitikk må gjøres aktuell for ungdom, innvandrere fra ikke-demokratiske land og ja, alle!

Jeg mener vi har en stor jobb å gjøre tverrpolitisk for å fremheve partipolitikkens viktige rolle i samfunnsutviklingen, slik at de viktige spørsmålene får tilstrekkelig plass i debatten og skaper engasjement i befolkningen også fremover.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Høy valgoppslutning i kommune- og fylkestingsvalg 2019 er veldig viktig, men det er et annet innlegg og i mellomtiden kan du kanskje melde deg inn i «ditt» politiske parti og på den måten støtte opp om demokratiet vårt