MOBBEOMBUD ELLER ANDRE TILTAK?

Asker kommune har nylig styrket arbeidet med læringsmiljøog veiledning av skolene, og kommunen har nå tre dedikerte fagpersoner somjobber spesifikt med dette. I Høyre harvi foreløpig ikke bestemt oss for om vi vil si ja eller nei til kommunaltmobbeombud, men vi er sikre på at vi ønsker en grundig og bred vurdering avalle tilgjengelige tiltak, før vi konkluderer. Det vil vi alle tjene på – ogaller mest de elevene som opplever en utrygg skolehverdag, blir mobbet ellerkrenket.

Tonje Lavik (Frp) argumenterer i RHA 4. september for at Asker bør tilsette et kommunalt mobbeombud. I kommunestyret 8. september tok Frp opp forslag om kommunalt mobbeombud i forbindelse med en sak om forvaltningsrevisjon av psykososialt skolemiljø i Askerskolen. Forslaget fikk kun Frps og SVs stemmer, og falt.

Oppriktig engasjement i kommunestyret

I debatten kom det tydelig frem at alle partier i Asker har et oppriktig og dypt engasjement i alt som dreier seg om å forebygge og stoppe mobbing. Dette engasjementet, på tvers av partipolitikk, er viktig. Når et stort flertall i kommunestyret i denne omgang ikke ønsket å støtte Frps forslag, var det ikke fordi et kommunalt mobbeombud i seg selv er en dårlig ide, men fordi vi da ville ha bundet oss til ett spesifikt virkemiddel, uten at andre like gode tiltak er vurdert.

Seks mobbeombud i Viken

Et av hovedpoengene med mobbeombud er at foreldre og barn som opplever mobbing skal ha et kontaktpunkt å gå til når de opplever at skolen – eller barnehagen – svikter i oppfølgingen av mobbesaker. Det var grunnen for at regjeringen innførte en ordning med slike mobbeombud i 2018, i fylkeskommunen. Mobbeombudet i Viken er et team på seks personer, og tjener i dag både skoler, foreldre og elever i Asker. De har generelt kapasitet til å ta imot de henvendelsene de får med relativt kort responstid.

De nærmeste er de viktigste

Et annet slikt kontaktpunkt for foreldre og elever kan være et kommunalt innsatsteam mot mobbing. Dette er tverrfaglige team, som gjerne består av ressurser fra PPT, helsesykepleier, barnevernstjenesten, kommunepsykolog osv. Kontakter du et slikt innsatsteam skal du typisk ha blitt kalt inn til et møte senest innen fem dager. Mobbeombudet i Viken jobber tett med slike innsatsteam, og flere kommuner som tidligere har hatt egne kommunale mobbeombud har nå gått bort ifra dette og i stedet vridd innsatsen over på slike team. Erfaringene med kommunale mobbeombud er derfor ikke entydige, og det kan like gjerne være at et kommunalt innsatsteam med utgangspunkt i de ressursene kommunen allerede har, i tett samarbeid med mobbeombudet i Viken, er en bedre vei å gå for Asker.

Til slutt vil vi understreke at det er de som står nærmest barna i det daglige som gjør den aller viktigste jobben med å skape godt miljø på skoler og i barnehager, og med å forebygge og stoppe mobbing og krenkelser. Som folkevalgte er det vår oppgave å gi så gode rammer som mulig og velge de tiltakene som virker best og mest direkte.

Susanne Vist og Kent Ryen, medlemmer kommunestyret, Asker Høyre