Nasjonal Lokalpolitikk

Som lokal folkevalgt spør jeg meg stadig – representerer jeg et parti og en politikk som jeg mener svarer på folk flest sine behov? Jobber vi med det som folk anser som relevant?

Spørsmålene er aktuelle hele tiden, men særlig dukker de opp i forbindelse med valgkamp, i programarbeid, i møter med mennesker, når vi folkevalgte behandler saker – og nå i forbindelse med Høyres landsmøte til helgen.

Det er mange temaer som er viktig på nasjonalt plan, og som delvis besluttes der. Jeg vil kommentere noen av de temaene jeg syns er mest sentrale både på nasjonalt og lokalt plan, nemlig arbeid og inkludering, bærekraftig næringsliv og lokalt selvstyre.

Når det gjelder arbeid og inkludering er kommunenes evne og vilje til å legge til rette helt avgjørende for at vi skal lykkes. Både statsminister Erna Solberg, og kunnskaps-og integreringsminister Jan Tore Sanner har nylig vært på besøk i Asker blant annet for å besøke Sisters in Business, et samarbeid mellom Asker Produkt, IKEA, NAV og kommunen for å få flere innvandringskvinner i arbeid. På Nye Asker Høyres åpne møte før påske holdt Sisters in Business innlegg om hvordan de har jobbet for å realisere målet om flere i arbeid. Kvinnene som delte sine erfaringer var spesielt stolte over at de har begynt å betale skatt! Vi fikk også høre fra Sally Kamara fra Norges Handikapforbunds Ungdom om hvordan tilrettelegging kan få flere i arbeid – åpenbare vinn-vinn situasjoner. Fellesnevnere for begge eksempler er at det er bedre og mer fleksibelt samarbeid mellom etater og det private som er en viktig del av løsningen.

Høyre mener at vi trenger flere jobber som bidrar til statsbudsjettet, ikke flere som lever av statsbudsjettet. Tersklene inn i arbeidslivet må derfor bli lavere, ikke høyere.

Vi må ha en politikk som sikrer en bærekraftig og samtidig konkurransedyktig samfunnsutvikling. Næringslivet er helt sentralt i en slik utvikling. I Nye Asker er vi optimistiske og ser frem til fremvekst av nye, bærekraftige arbeidsplasser eksempelvis på Tofte, der Statkraft og Södra investerer store midler i et anlegg for biodrivstoff. Akershus Høyres forslag til resolusjonstekst til landsmøtet sier «Høyre vil tilrettelegge for at næringsliv, utdanning og forskning i langt større grad enn nå møtes, samarbeider og utvikler teknologi og nye arbeidsplasser. Dette omfatter utvidelse av ordningen med Ungt Entreprenørskap, mer gründervirksomhet, tettere samarbeid mellom skole og næringsliv og sterk forenkling av muligheten til nyetableringer.» Igjen, samarbeid på tvers av etater og næringslivet er helt sentralt.

Har dette noe med lokal politikk å gjøre? Ja, så absolutt. Vi tror på lokaldemokratiet som en meget viktig bestanddel i vårt demokratiske styresett. Det lokale selvstyre må styrkes. Høyre mener at samfunnet skal bygges nedenfra og at beslutninger skal fattes så nærme innbyggerne som mulig. Kommunereform og regionreform er viktige virkemidler for at makten skal styrkes i kommuner og regioner på bekostning av staten, men ikke på bekostning av enkeltmennesket. Derfor jobbes det iherdig med Asker, Røyken og Hurum-sammenslåingen, og Akershus, Buskerud og Østfold skal bli Viken. Vi skal jobbe for et enda bedre samarbeid mellom kommune og NAV lokalt, og kommune og næringsliv. Gjerne i samarbeid med staten. Vi tror imidlertid ikke at vi har alle løsningene. Så selv om landsmøtet nå til helgen skal behandle et resolusjonshefte fullt av gode tanker og godt formulert politikk, skal vi på lokalt plan utarbeide det beste programmet noensinne. Vi er godt i gang med å få innspill, blant annet fra deltagerne på det nevnte åpne møtet. Vi skal ha flere slike møter. Våre kanaler via Facebook, e-post og ansikt til ansikt er alltid åpne for dine meninger og tanker om løsninger. For husk, vi tror samfunnet bygges nedenfra.